احمدی‌نژاد: من مهندسم، جنگ نمی‌شود

احمدی‌نژاد: من مهندسم، جنگ نمی‌شود

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران، امروز باردیگر بر مواضع هسته‌ای دولت خود تاکید کرد و برخی از مقام‌های ایرانی را بدون ذکر نام متهم ساخت که به بیگانگان اطلاعات داده‌اند و به کشورهای غربی توصیه کرده‌اند که ایران را هرچه بیشتر تحت فشار قرار دهند.

محمود احمدی‌نژاد همچنین احتمال هرگونه حمله نظامی علیه ایران را منتفی دانست و ابراز امیدواری کرد که با نوشتن خاطرات خود مسائل پنهان را افشا کند.

از سوی دیگر رییس دولت تصریح کرد "هم اکنون بیش از 3هزار سانتریفیوژ فعالیت می‌کند و هر هفته هم یک مجموعه جدید نصب می‌شود."

این درحالی است که در تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قید شده که ایران از سرعت فعالیت‌های غنی‌سازی خود کاسته است.


رییس‌جمهوری ایران روز یکشنبه در نشست مشترک روسای دانشگاه‌های سراسر کشور و مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با انتقاد از پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران گفت: "در مسئله هسته‌ای هم دیدید که ما از راه‌های فراوان فنی و سیاسی استفاده کردیم. دیدید کسانی که در برابر ما قرار داشتند برای خود یک الگو و مسیر را طراحی کرده بودند که ما هر جور که در این مسیر حرکت می‌کردیم به بن‌بست می‌رسیدیم و کسانی را نیز قبل از آن به این مسیر کشانده بودند و فکر می‌کردند ما نیز در این مسیر حرکت خواهیم کرد. اکنون می‌بینید که مسئله هسته‌ای ما تمام شده است و سرو صدایی که تعداد محدودی می‌کنند، بیهوده است. آنها نمی‌توانند کاری کنند، کشورهایی هستند که همان چیزی که ما داریم را با صدها تعهد سیاسی و ده‌ها تعهد اجتماعی به قدرت‌های بزرگ کسب کرده‌اند ولی ما برای رسیدن به آن‌چه که امروز در اختیار داریم فقط براساس قانون NPT حرکت کرده‌ایم؛ قانونی که بر 145 کشور عضو آژانس نیز حاکم است و دیدید چیزهایی که اضافه بر این قانون که بدون مصوبه مجلس پذیرفته شده بود همه قیچی شد."

محموداحمدی‌نژاد در ادامه با انتقاد از توافقات تیم حسن روحانی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی گفت: "یکی از این موارد ترتیبات اجرایی نظارت بود که براساس آن ماموران آژانس هر موقع به هر مکانی که دلشان می‌خواست وارد می‌شدند و بازدید می‌کردند. این قانون یعنی چه؟ مگر جنگل است؟! ما این را لغو کردیم. یا یک مورد دیگر این بود که می‌گفتند اگر فکر انجام کاری در این ارتباط به ذهن‌تان خطور کرد قبل از آن که روی کاغذ بیاورید و بودجه‌ای برای آن مشخص کنید باید به ما اطلاع دهید!. این زور است؛ چراکه طبق مقررات آژانس ما باید هر چیزی را که می‌ساختیم 6 ماه قبل از آن‌که تبلیغاتی انجام دهیم به اطلاع‌شان می‌رساندیم. آنها کار را به جایی رساندند که به ما می‌گفتند فیزیک و رشته‌هایی که منتهی به مسئله سوخت و انرژی هسته‌ای می‌شود را در دانشگاه‌های‌تان تعطیل کنید. آنها فکر می‌کردند تنها راه همین است و برخی نیز در داخل تصور می‌کردند که دیپلماسی یعنی همان یک راهی که آنها یاد گرفته‌اند. در صورتی که باید دانست دیپلماسی هزاران راه دارد، چه کسی گفته است که فقط یک راه دارد؟"

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد بدون نام بردن از مقام‌هایی که به گفته وی خواهان کوتاه‌ آمدن بر سر پرونده هسته‌ای بودند اظهار داشت: "در این مسیر خیلی ها به ما می‌گفتند کوتاه بیایید راه ها بسته شده است ولی من با آنها صحبت می‌کردم و می‌گفتم که تنها یک راه وجود ندارد، راه‌های زیادی پیش روی ماست و نباید تنبلی کنیم. باید به سمت این راه‌ها برویم باید تا گرفتن حق ملت ایران بایستیم. مثل زمان انقلاب که عده‌ای فکر می‌کردند که یا باید شرقی بود یا غربی و راه دیگری وجود ندارد در صورتی که راه سومی نیز وجود داشت نه شرقی نه غربی."

محمود احمدی‌نژاد با متهم ساختن یک مقام ایرانی به ترغیب غربی‌ها برای اعمال فشار بر ایران، افزود: ‌"این سئوال وجود دارد که چرا مسئله هسته‌ای ما این‌قدر برای این کشورها مهم شد و آنها حاضر شدند که تمام حیثیت خود و حتی سازمان‌های دست ساخته‌ خود و شورای امنیت را در مورد این مسئله زیر سئوال ببرند تا جلوی ما را بگیرند. آنها به ما می‌گویند که ما فکر می‌کردیم با ایجاد فشار بیشتر می‌توانیم مانع پیشرفت ملت ایران شویم ولی این تصور اشتباه بود. برخی نیز از داخل می‌گفتند که اگر فشار را زیاد کنید ایرانیان تسلیم می‌شوند. اسنادی پیدا شده که کسی که مدعی سیاستمداری و دیپلماسی و مدعی است که این دولت دیپلماسی ندارد و به صورت منظم با بیگانگان ارتباط داشته و خبرهای داخل را به آنها می‌داده، به آنها می‌گفته که فشار را زیاد کنید، قطعنامه را تندتر کنید، آنها تسلیم می‌شوند."

رییس‌جمهوری ایران گفت: "دشمنان خود نوری نداشتند با چراغ زنبوری برخی حرکت کردند و هر دوشان در دره افتادند".

احمدی‌نژاد اظهار داشت: "ما از همان ابتدا گفتیم در قضیه‌ پرونده هسته‌ای کوتاه نمی‌آییم، آنها پرونده را به شورای امنیت بردند. ما یک قدم جلوتر رفتیم و آنها اگر یک قطعنامه دیگر صادر می‌کردند که فرصت این کار را نکردند ما یک قدم جلوتر می‌رفتیم. آنها فهمیدند که این قضیه به پایان رسیده است و آنها نمی‌توانند جلوی پیشرفت ملت ایران را بگیرند."

وی افزود: "صحبت از شروع مجدد فعالیت‌های اصفهان قبل از مراسم تنفیذ این دولت بود. در جلسه‌ای در حضور مقام معظم رهبری این مسئله مطرح شد که اصفهان هرچه زودتر فعالیتش را آغاز کند. یک عده در آن جلسه سخنرانی کردند و گفتند شما اگر فعالیت‌های آن را آغاز کنید یک هجمه‌ سنگینی آغاز خواهد شد و مسائل این‌چنینی مطرح کردند و خوب بعد از مدتی دیدید که اصفهان فعالیتش را آغاز کرد. وقتی فعالیت‌های اصفهان آغاز شد سران دشمن بشریت آمدند و ما را تهدید به حمله‌ نظامی کردند و گفتند که اجازه نمی‌دهیم فعالیت کنید ولی با توجه به این تهدیدات، ملت ایران هر دفعه یک قدم به جلوتر برمی‌داشت."

احمدی‌نژاد با منتفی دانستن جنگ علیه ایران اظهار داشت : "ان‌شاءالله یک روزی بشود که من خاطرات خود را از آن روزها بیان کنم و تاریخ را در این زمینه بگوییم. روزهایی بود که از داخل برخی چه فشارهایی را به ما می‌آوردند که در این زمینه کوتاه بیایید وگرنه جنگ می‌شود و مسائل این‌چنینی را مطرح می‌کردند. من در بعضی از جلسات به این دوستان می‌گفتم که من یک مهندسم و مسائل را تحلیل و استدلال می‌کنم، به آنها می‌گفتم که دشمنان جرات جنگ کردن با ما را ندارند. برخی حرف من را زیر سئوال می‌بردند ولی من برای آنها دو دلیل می‌آوردم؛ اول این‌که به آنها می‌گفتم من مهندسم، اهل حساب و کتاب هستم، جدول می‌کشم، ساعت‌ها فرض‌ها را می‌نویسم، رد می‌کنم، استدلال می‌کنم و با استدلال برنامه‌ریزی می‌کنم و به پیش می‌روم، آنها قادر نیستند برای ایران مشکلی ایجاد کنند. آنها اکنون در افغانستان و عراق مانده‌اند و آن‌جا مشکل دارند و ناتوان شده‌اند. دومین دلیلی که من برای آنها می‌آوردم این بود که من حرف‌های خداوند را باور کرده‌ام. خداوند گفته است کسانی که در راه درست حرکت می‌کنند پیروز می‌شوند. رهبر عزیز ایران و ملت عزیز ایران ایستاده‌اند و حرف خداوند را گوش می‌کنند و قبول دارند. شما چه دلیلی دارید که خداوند به وعده‌هایش عمل نکند. من خاطرات زیادی از این ماجرا دارم. کسانی برای کوتاه آمدن و سازش به ما فشار می‌آوردند که من اگر اسم آنها را بیاورم شما تعجب می‌کنید و می‌گویید این آقا هم؟ و من هم باید بگویم بله، این آقا هم. اکنون آنها متوجه شده‌اند که این مسئله به پایان رسیده است. البته دو، سه تا هستند که هنوز برای حفظ حیثیت و وجهه ابرقدرتی خود دست و پا می‌زنند ولی کاری نمی‌توانند بکنند."

hakhamaneshian.jpg

احمدی‌نژاد در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از فیلم 300 به تمجید از پادشاهی هخامنشیان پرداخت و گفت: "کسانی که فیلم 300 را ساختند به خیال خودشان می‌خواستند ملت ایران را تحقیر کنند ولی من در یک جلسه گفتم که شما در این فیلم حق ملت ایران را خورده‌اید. از یک طرف این فیلم بسیار افتضاح است و حقیقت ندارد و در ضمن در این فیلم گفته‌اید که 28 ملت از ملت ایران در آن زمان تبعیت می‌کردند در حالی که 42 ملت بوده‌اند که از ملت ایران تبعیت می‌کردند. البته باید دانست نه تنها تبعیت تحت زور نظامی و تهدید و مسایل این‌چنینی بلکه ویژگی تمدن ایران آن‌قدر برجسته بود که ملت‌ها با عشق می‌آمدند و از ملت ایران تبعیت می‌کردند."

وی در این دیدار به فلسفه زندگی مومنان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: "قدرت‌های بزرگ جز ابزار آزمایش مومنین چیز دیگری نیستند و ماندگاری و اثری نخواهند داشت. امروز جمهوری اسلامی ایران در راستای حرکت به سمت این قله مسئولیت زیادی دارد. امروز جمهوری اسلامی ایران یک ماموریت ویژه دارد، این یک تعریف وتمجید بی‌جهت یا خالی از واقعیت نیست، این یک حقیقت است. همان‌طور که خداوند برای علما و صلحا و انبیا جهت حرکت و سوق دادن انسان‌ها به سمت تعالیم الهی و تعالی ماموریت ویژه‌یی قرار داد، امروز نیز خداوند برای مردم ایران برای حرکت در راستای این قله و تحقق بخشیدن به آن ماموریت و مسوولیتی قرار داده است."

احمدی‌نژاد سپس به روایتی از پیامبر مسلمان درباره ایرانیان اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) می‌فرماید "همین‌ها اگر علوم در ثریا باشد برای دستیابی به آن به سمت ثریا حرکت و به آن دسترسی پیدا می‌کنند." خداوند این امکانات را برای ملت ایران فراهم کرده است و این جایگاه و ماموریت از یک طرف باعث افتخار ملت ایران و از طرف دیگر بیانگر مسوولیت عظیم ما درراستای تحقق این امر است."

رییس‌جمهوری ایران ملت ایران را " ملتی عالم پرور، عدالتخواه، ارزشمدار" توصیف کرد و افزود: "ملت ایران به دنبال پاکی و صلح است و ما به این امر افتخار می‌کنیم. همانطور که در دنیا مشاهده می‌کنیم خیلی‌ها دوست دارند عضوی از ملت ایران باشند و فضای ایران را تجربه کنند. ملت ایران هیچ‌گاه به دنبال بسط سلطه، تجاوز و تعدی نبوده است."

احمدی‌نژاد تصریح کرد: "مسوولیت ملت ما بسیار سنگین است و جنس مسوولیتی که اکنون ما بر عهده داریم از جنس مسوولیت انبیاء الهی است. این مسوولیت یک لحظه برای انسان خواب و استراحت نمی‌گذارد، شما کجا دیدید پیامبران در راستای انجام ماموریت خود استراحت کرده باشند."

احمدی‌نژاد در ادامه سخن خود را این گونه تشریح کرد: "نمی‌گویم مردم ایران استراحت نکنند؛ معتقدم که مردم ایران باید در رفاه و آسایش باشند، طرفدار این هستم که مردم ایران با نشاط باشند و از این که یک روز را تعطیل کنیم ناراحت نمی‌شوید اگرچه برخی از افراد نیز به خاطر این کار نق بزنند. منظورم این است که کسانی که مسوولیت دارند باید تلاش زیادی کنند برای این‌که زمان محدود و آرمان‌ها بسیار بلند و نامحدود است. لحظه به لحظه و ثانیه به ثانیه این زمان بسیار مهم است و باید در این راستا حرکت کرد."

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.