قاتلان قاضی مقدس در ملأ عام به دار آویخته می شوند

قاتلان قاضی مقدس در ملأ عام به دار آویخته می شوند

سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرده که عاملان ترور حسن احمدی مقدس، رئیس مجتمع قضائی ارشاد تهران، پس فردا (پنجشنبه) در ملأ عام به دارآویخته می شوند.
مجید و حسین کاووسی فر
سن مجید کاووسی فر 26 سال و برادرزاده اش 21 سال اعلام شده است

حکم اعدام مجید و حسین کاووسی فر که به قتل آقای مقدس اعتراف کرده اند چهار ماه پیش در شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران صادر شد و اعدام این دو همزمان با دومین سالگرد ترور قاضی خواهد بود.

علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضائیه، نگفت که به دار آویختن آنان در چه جایی در ملأ عام انجام خواهد گرفت اما معمولاً این گونه احکام در ایران در همان محلی اجرا می شوند که جرم در آن رخ داده است.

حسن احمدی مقدس در فاصله کوتاهی با محل کار خود در خیابان وزرای تهران، هنگامی که در خودروی شخصی اش راهی خانه بود، هدف گلوله اسلحه کمری مجید کاووسی فر قرار گرفت و جان باخت.

عامل اصلی ترور، مجید کاووسی فر شناخته شده و برادر زاده او، حسین، تنها او را با موتوسیلکت خود از محل حادثه فراری داده، اما به دلیل جرائم دیگری که هر دویشان به آن اعتراف کرده اند و از آنجا که دادگاه هر دوی آنان را "مصداق بارز مفسد فی الارض و محارب" شناخته، حکم اعدام در مورد هر دو نفر به اجرا در می آید.

سن مجید کاووسی فر 27 سال و برادرزاده اش 22 سال اعلام شده است.

محاکمه مجید و حسین کاووسی فر به صورت علنی در تهران برگزار شد و هر دوی آنان در جریان محاکمه اتهاماتی را که علیهشان مطرح بود پذیرفتند.

آن دو پس از 33 روز اختفا و در حالی که پلیس ایران موفق نشده بود هیچ ردی از آنان به دست بیاورد به امیرنشین دوبی در امارات متحده عربی گریختند اما در آن کشور بازداشت و پس از هشت ماه تحویل پلیس ایران داده شدند.

حسن احمدی مقدس سرپرستی دادسرایی را به عهده داشت که در آن به اتهامات اخلاقی و قاچاق رسیدگی می شد.

او پیش از آنکه این سمت را به عهده بگیرد، قاضی شعبه سوم دادگاه انقلاب تهران بود و در این مقام، شماری از نویسندگان ناراضی را مورد محاکمه قرار داد و از جمله اکبر گنجی را به ده سال زندان و پنج سال تبعید محکوم کرد.

قاضی مقدس در کنار برخی دیگر از چهره های قضائی، از جمله سعید مرتضوی، در فهرست شاهدانی قرار داشت که وکلای خانواده زهرا کاظمی، خبرنگار عکاس که در زندان کشته شد، خواهان احضار آنها به عنوان "مطلع" به دادگاه بودند اما این درخواست از سوی مرجع قضائی پذیرفته نشد.

قاضی مقدس
 مجید و حسین کاووسی بدون آنکه از ارتباط قاضی مقدس با مسائل سیاسی اطلاع داشته باشند و بر اساس انگیزه انتقام گیری شخصی دست به قتل او زدند
 

اما مجید و حسین کاووسی بدون آنکه از ارتباط قاضی مقدس با مسائل سیاسی اطلاع داشته باشند و بر اساس انگیزه انتقام گیری شخصی دست به قتل او زدند و وزارت اطلاعات نیز در بازجویی از آنان به این نتیجه رسید که فاقد انگیزه سیاسی بوده اند و هیچ فرد یا جریانی از ایشان حمایت نمی کرده است.

هنگامی که این دو در روزنامه ها به پیشینه قاضی مقدس پی می برند تلاش می کنند از طریق تماس با کنسول آمریکا در دوبی از این موضوع استفاده کنند ولی همین موضوع باعث دستگیری آنان در مقابل کنسولگری آمریکا در دوبی می شود.

مجید کاووسی فر در دادگاه در مورد انگیزه خود برای قتل قاضی مقدس گفت: "در خانه ‌ای در هاشم ‌آباد تهران با چند تن از دوستان و یک خانم در منزل بودیم که همان شب توسط مأموران دستگیر شده و به دادسرای وزرا (ارشاد) رفتیم، در آنجا محکوم به پرداخت جزای نقدی به مبلغ ‌۶۵۰ هزار تومان شدم و پس از آن تصمیم به کشتن قاضی گرفتم و فکر کردم چون در آن شعبه پرونده دارم اگر قاضی شعبه را بکشم به دام می ‌افتم، بعد از آن تصمیم گرفتم رئیس مجتمع را بکشم و پس از دو هفته کنترل رفت و آمد قاضی مقدس، وی را ترور کردم".

مجید کاووسی فر در دفاع از خود در دادگاه گفت هنگام دستگیری مواد مخدر مصرف نکرده و مشروب نخورده بوده، فقط چون دو بطری مشروب از یخچال خانه ای که در آن دستگیر شده بود کشف شد، دادگاه او را گناهکار شناخت.

وی افزود: "پس از تشکیل جلسه‌ دادگاه و محکوم شدن ما به شلاق و تبدیل آن از سوی قاضی به جزای نقدی این کار او را خلاف دانستم و احساس کردم که وی در دین تحریف ایجاد می ‌کند، به همین دلیل قصد کردم در راه اصلاح گام بردارم ... در دادسرای ارشاد قوانین اسلام اجرا نمی ‌شد، می ‌خواستم پس از ترور اعلامیه ‌ای پخش و اعلام کنم که دلیل کارم چه بوده ...".

حسین کاووسی فر نیز در دادگاه گفت به این دلیل تصمیم گرفت با عمویش در قتل قاضی مقدس همراه شود که به عقیده او، هر کس غیر از خدا حکم کند کافر است.

آن گونه که در حکم دادگاه انقلاب آمده، مجید کاووسی علاوه بر قتل قاضی مقدس، جرائم سنگین دیگری نیز مرتکب شده که قانون برای آنها مجازات اعدام تعیین کرده است.

وی اعتراف کرده که پیش از ترور قاضی مقدس دست به سرقت مسلحانه از بانک زده و در این جریان، محافظ بانک و یکی از مراجعه کنندگان بانک را نیز به قتل رسانده و یکی از کارمندان بانک و سه مأمور نیروی انتظامی را هدف گلوله قرارداده و زخمی کرده است.

بنابر حکم دادگاه انقلاب، مجید کاووسی فر، شخصاً دست به سرقت سلاحهای کمری نگهبانان دو شبعه بانکهای صادرات و ملی و نگهداری سه قبضه سلاح غیرمجاز و مهمات زده و به ایجاد رعب و وحشت و هراس و سلب آزادی و امنیت مردم اقدام کرده است.

دادگاه او را همچنین در سرقت مسلحانه پنج بانک و سه دستگاه خودرو شخصی و همچنین سرقت مسلحانه‌ سلاح‌ نگهبان سفارت قرقیزستان همدست دانسته است.

برادرزاده او حسین نیز بنابر اعترافاتی که در دادگاه کرده، در ترور قاضی حسن مقدس، سرقت سلاح نگهبان سفارت قرقیزستان، سرقت مسلحانه یک بانک و دو دستگاه خودرو، حمل و نگهداری سه قبضه اسلحه‌ غیرمجاز و مهمات مربوط به آنان و همچنین ایجاد رعب و وحشت و هراس و سلب آزادی و امنیت مردم مجرم شناخته شده است.

دادگاه همچنین او را محکوم کرده که به دلیل استعمال ماده مخدر کراک، یک میلیون تومان جریمه نقدی بپردازد و 74 ضربه شلاق بخورد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.