چگونه رفتن به کانادا - راه های مهاجرت به کانادا

راه‌های مهاجرت به کانادا

چگونه رفتن: بخش اول

گوش دهید و دریافت کنید

درود بر شما. تو سری برنامه رفتن یا نرفتن تلاش کردیم از علل تمایل به مهاجرت و عواقب مثبت و منفی اون بگیم. اما از این هفته سعی خواهیم داشت برای کسایی که دیگه مطمئنن می‌خوان بزنن به آب، راه های مهاجرت رو نشون بدیم و کمک کنیم به انتخاب بهترین راه. به همین منظور با خانم مهلقا شاهید کارشناس امور مهاجرت در تورنتو تماس گرفتم و قرار شد تا همراه ایشان روش‌های مختلف مهاجرت به کانادا رو مورد بررسی قرار بدیم. در بخش اول از خانم شاهید خواستیم ابتدا این روش‌ها رو به صورت تیتروار برای ما بیان کنند.


مهلقا شاهید: اصولا ما سه روش مهاجرت داریم در کانادا. یک روش فامیلی است که این فقط شامل همسر می‌شود و فرزندان و پدرمادرها و پدربزرگ مادربزرگ‌ها. خواهر و برادر شامل نمی‌شوند. متاسفانه همه فکر می‌کنند هنوز این روش رو کانادا پیشنهاد می‌کند، ولی متاسفانه سال‌ها است که دیگر خواهربرادرها نمی‌توانند همدیگر را ساپورت کنند و بیاورند. فقط بچه ها می‌توانند پدرمادرهایشان را بیاورند، پدرمادرها می‌توانند بچه های زیر سن ۲۲ و یا بالای ۲۲ اگر که در حال تحصیل باشند همواره.

راه دیگر که ما به آن می‌گوییم اسکیلد ورکر یا کارگران تخصصی شامل افرادی می‌شود که تحصیل کرده هستند. اگر کسی لیسانس و به بالا داشته باشد و زبان انگلیسی خوبی هم داشته باشد می‌تواند از این کتگوری وارد شود. این یک کته‌گوری(شاخه) است که این روزها خیلی خیلی زیاد متقاضی داریم، ما بیشترین ریت اینوستور را در دنیا پس از چین داریم. حدود سنی این نوع مهاجران همه از ۲۵ است الی ۴۰، چون جوان تحصیلکرده در ایران زیاد داریم و این بر مبنای امتیازبندی است. امتیازها الان ۶۷ است.

کته‌گوری دگری که داریم، بیزنس است که خودش سه شاخه می‌شود. یک رشته را می‌گویند سرمایه گذاری یا اینوستور. باید یک سرمایه گذاری اینجا کنند با دولت، پولشان را بگذارند به حساب دولت به مدت پنج سال بدون بهره و پس از پنج سال دولت این را به آنها برمی‌گرداند، حداقل بین ۴۵۰ تا ۸۰۰ هزار دلار کانادایی باید ارزش این دارایی هایشان باشد و باید در سمت مدیریت در آن تجارت خودشان باشند.

زیر کته‌گوری بیزنس یک نوع دیگری داریم با نام ایجاد اشتغال؛ شرایط پیشین را باید داشته باشند، مدیر باشند، صاحب بیزنس باشند، داراییشان کمتر است باید ۳۰۰ هزار دلار به بالا باشد. این کتگوری نیاز به سرمایه گذاری ندارد با دولت کانادا، ولی باید وقتی به اینجا می‌آیند، بتوانند یک بیزنسی را ایجاد کنند، حدودا ۱۵۰ هزار دلار برای این بیزنس سرمایه گذاری کنند، بیزنس خودشان است و یک سال این بیزنس را بگردانند، آخر سال دوباره مدارکشان را به دولت کانادا ارائه دهند و امیگرنتی‌شان را از شکل شرطی دربیاورند.

کتگوری دیگری داریم زیر همین بیزنس به آن می‌گوییم خوداشتغالی. کسانی هستند که خودشان می‌توانند برای خودشان کار ایجاد کنند، مانند هنرمندان و ورزشکاران.

- خانم شاهید پناهندگی تو این دسته بندی قرار نمی‌گیره؟

مهلقا شاهید: اصولا کانادا پناهنده از کشورهایی که در حال جنگ هستند، خیلی خوب قبول می‌کند. رفیوجی یک معنای خاص خودش را دارد. کسی می‌تواند بیاید اینجا اعلام پناهندگی کند که واقعا در کشور خودش جانش در معرض خطر مرگ باشد و ما الان شرایط اینگونه در ایران نداریم، مگر کسانی که خب ماجراهای سیاسی دارند، یک طوری فرار می‌کنند، خودشان می‌آیند و داستان های خودشان را دارند. لابد یک مدارکی را ارائه می‌دهند که به عنوان پناهنده قبول می‌شوند.

ویزای دانشجویی چطور؟

مهلقا شاهید: ویزای دانشجویی قانون ندارد و امتیازبندی ندارد. اینها باید به سفارت کانادا در تهران بروند و سفارت کانادا متاسفانه با شرایط سیاسی تغییر موضع می‌دهد. مهاجرت فقط همان سه کته‌گوری را داریم و به بقیه می‌گوییم ویزای موقت مانند ویزای دانشجویی، ویزای کار، ویزیتور ویزا که اصلا این روش را وارد دسته بندی مهاجرت نمی‌کنیم. تنها روش دیگر مهاجرت پناهندگی است که شما بعدا به آن اشاره کردید.

چگونه رفتن: بخش دوم

امتیازهای مهارت‌های فردی

گوش دهید و دریافت کنید

از هفته پیش شروع کردیم به بررسی راه‌های مهاجرت به کانادا و کارشناس این رشته در تورنتو خانم مه‌لقا شاهید به صورت کلی و تیتروار این روش‌ها را برای ما بیان کردند. این دفعه از کارشناس محترم دیگر امور مهاجرت در تورنتو، مسعود فیض تقاضا کردیم در کنار ما باشند. ایشان ابتدا به تشریح معمول‌ترین روش مهاجرت به ویژه برای ایرانیان یعنی مهارت‌های فردی پرداختند.

مسعود فیض: این روش برای اشخاصی است که تحصیلات بالا دارند، زبان انگلیسی خوب و سابقه کاری خوبی دارند. به صورت امتیازبندی است و کل امتیازی که یک شخص می تواند بگیرد، یکصد امتیاز است. باید حداقل از این یکصد امتیاز ۶۷ امتیاز بیاورد که بتواند اقامت کانادا را بگیرد. مهاجرت به کانادا یا متاسفانه یا خوشبختانه قوانین دائمی ندارد، یعنی شاید تا یک یا یک سال دیگر قوانین یکباره تغییر کند و به جای ۶۷ امتیاز می گویند مثلا باید ۵۰ امتیاز بیاورید یا ۸۰ امتیاز بیاورید.

مسائلی که امتیاز دارد برای شخص، تحصیلات، زبان انگلیسی، سابقه کاری، سن و دو مورد دیگری که می‌شود گفت مقداری مشکل هستند برای گرفتن امتیاز. درمورد تحصیلات حداکثر امتیازی که یک شخص می‌تواند بگیرد ۲۵ امتیاز است که باید تحصیلاتش در سطح دکترا باشد. ولی اگر کسی تحصیلاتش در سطح لیسانس باشد ۲۰ امتیاز می‌آورد و به همین ترتیب. مورد بعدی سابقه کاری است. حداکثر در این مورد ۲۱ امتیاز است که شخص باید حداقل سه تا چهار سال سابقه کاری نشان دهد. مساله بعدی سن است، اگر سن کسی بین ۲۱ تا ۴۹ باشد، حداکثر امتیاز را می آورد که ده امتیاز است. به ازای هر یک سال بالاتر یا پایینتر دو امتیاز از ده امتیاز کم می‌شود. مورد بعدی زبان است. حداکثر امتیاز ۲۴ است به شرطی که هر دو زبان منظور انگلیسی و فرانسه را کامل بدانید. یکی از شرایطی که گفتم امتیاز گرفتن برایش مشکل است، داشتن درخواست کار از یک شرکت معتبر کانادایی است که به تایید وزارت کار کانادا رسیده باشد و در این صورت ده امتیاز شخص خواهد گرفت. اگر اقوامی در کانادا داشته باشید که اقامت داشته باشد، پنج امتیاز به امتیازات شما اضافه می‌کند، البته از اقوام نزدیک. اگر متاهل هستید و همسرتان هم تحصیلات دارد، بین سه تا پنج امتیاز می‌توانید اضافه بگیرید.

- از آقای فیض خواستیم از مشکلات و هزینه های روش مهارت‌های فردی هم برای ما بگویند.

مسعود فیض: تنها مشکلی که این روش دارد زمانش طولانی است و برای دوستانی که از ایران اقدام می‌کنند، پنج تا شش سال طول می‌کشد. ولی مزیت خاصی که از سپتامبر سال گذشته برای این روش قائل شدند این است که شما احتیاج ندارید تمام مدارکتان را زمانی که پرونده را می‌فرستید ارائه دهید. ...دوستانی که مثلا زبانشان ضعیف است دو سال وقت دارند خودشان را به سطح لازم برسانند. مخارجی که برای سفارت دارد، جمعا برای شخص اقدام کننده و همسر نفری هزار و چهل دلار می شود، برای فرزندان بالای ۲۲ سال هر نفر ۵۵۰ دلار، برای فرزندان زیر ۲۲ سال نفری ۱۵۰ دلار. یکی از شرایطی که دولت می‌خواهد، می‌گوید شما باید در مدارکتان نشان دهید مبلغی را دارید که وقتی وارد کانادا می‌شوید، بتوانید حداقل شش ماه خودتان را ساپورت کنید که آن مبلغ بستگی به تعداد جمعیت خانواده دارد. اگر شخصی مجرد است، باید نشان دهد حدود ده هزار دلار در حساب بانکی خودش هست، اگر دو نفر هستند حدودا می شود دوازده هزار، به تعداد جمعیت خانواده حدودا دو هزار و پانصد دلار باید اضافه کنید. این مبلغ را در مدارک اولیه باید نشان دهید که دارید، ولی پیش از این که ویزا صادر شود معمولا سفارت نامه می‌فرستد و باید نشان دهید این پول را منتقل کردید به حساب بانکی که به اسم خودتان در کشور کانادا باز شده.

چگونه رفتن-بخش سوم

مهاجرت مدل سرمایه‌دارها

گوش دهید و دریافت کنید

هفته گذشته و روش مهاجرت به کانادا از طریق قابلیت های فردی رو مورد بررسی قرار دادیم. در سومین قسمت از برنامه چگونه رفتن همچنان همراه ایشان و شما هستیم. این هفته آقای فیض به تشریح شرایط مهاجرت از طریق سرمایه گذاری می پردازد.


مسعود فیض: بیزنس کلاس خودش به سه قسمت تقسیم می شود، اولین روش entrepreneurs هست روش دوم investors ، روش آخر self-employed persons .

از طریق entrepreneurs یا ایجاد موقعیت شغلی شخص باید یک سری شرایط خاصی رو داشته باشه، باید حداقل نشان دهد 300 هزار دلار کانادایی سرمایه دارد، حداقل سه سال سابقه مدیریت دارد یا صاحب بیزنس بوده و مساله ای که در این روش هست این است که اقامتی که برای شما صادر می شود، اقامت شرط دار است. به این صورت که دولت کانادا اقامت برای شما صادر می کند، می آیید داخل کانادا به شما دو سال وقت می دهد بیایید اینجا یک بیزنسی را راه بیندازید و شرط را بردارید. مدت زمانی که طول می کشد از این روش تا اقامت بگیرید، حدودا چهار تا پنج سال حداقل زمانش است. این دو شرط اصلیش است. خب شرایط سنی دارد، ولی این دو شرط اصلی را اگر داشته باشید، در اصل شما مورد قبول خواهید بود. مثلا شرایط سنی دارد. اگر بین 21 تا 49 سنتان باشد، امتیاز می آورید. شما باید حداقل 35 امتیاز بیاورید تا بتوانید اقدام کنید از این روش. ولی این دو مورد اصلی را داشته باشید، می تواند آن 35 امتیاز را بپوشاند. اگر زبان انگلیسی شما قوی باشد، اتوماتیک وار امتیاز می آورید. ولی اگر همه اینها را داشته باشد و دو مورد اول یعنی سابقه کاری و مساله سرمایه را نداشته باشید حتی اگر امتیازتان بیشتر از 35 امتیاز هم برسد، باز هم مورد قبول قرار نمی گیرید.

روش دوم self-employed persons برای افرادی است که یا به صورت حرفه ای در سطح هنر باشند یا به صورت حرفه ای در سطح ورزش باشند. در این روش باید در کاری که هستید به صورت حرفه ای باشید. مثلا یک نفر اگر بگوید که من قهرمان شنا هستم باید نشان دهد که در پنج سال گذشته حداقل سه سال قهرمانیش ادامه داشته. اگر بتواند این را ثابت کند که هنوز هم ادامه دارد، می تواند از این طریق اقدام کند که همه شرایطش را ندارند ولی برای دوستانی که به صورت حرفه ای کار می کنند، حالا کارگردانی، هنرپیشگی، نقاشی یا ورزشی می توانند از این روش اقدام کنند. چهار تا پنج سال زمان می برد تا اقامت کانادا را بگیرند.

روش آخر درباره investors هست که خیلی از دوستان از این روش دارند اقدام می کنند. باید نشان دهید حداقل 800 هزار دلار کانادایی سرمایه دارید که باز سرمایه شما به صورت پول نقد یا املاک باید باشد. اگر پول نقد این مقدار در حساب شما هست، مورد قبول خواهد بود به شرطی که نشان دهید این پول را چگونه به دست آوردید. نمی توانید امروز به حسابتان بریزید و فردا برداشت کنید. باید حتما نشان دهید که این پول چطور به حساب شما آمده. اگر ملکی داشتید، چند وقت به نام شما بوده. ملک به اسم خودتان یا همسرتان باشد، می توانید به صورت سرمایه خودتان نشان دهید. باید نشان دهید در پنج سال گذشته حداقل سه سال سابقه مدیریت یا بیزنسی دارید، به اضافه شما باید از این پول 400 هزار دلارش را منتقل کنید پیش از این که ویزایتان صادر شود به حساب بانکی که متعلق به دولت کانادا است و تا پنج سال حق برداشت ندارید و پس از پنج سال پول شما به طور کامل بازگردانده می شود. ما با شرکت های بانکی در کانادا قراردادهایی داریم و شما می توانید به جای این که 400 هزار دلار پولتان را بخوابانید، 120 هزار دلار پرداخت می کنید و مابقی را این شرکت ها می دهند و پس از این پنج سال مبلغ 120 هزار دلار شما را به عنوان سود برخواهند داشت. یعنی در اصل 120 هزار دلار پرداخت می کنید و اقامت کانادا را می گیرید. این روش حدود دو الی دو سال و نیم زمان می برد تا صدو اقامت. اقامت صد در صد دائم است، هرجای کانادا هم که خواسته باشید می توانید زندگی کنید.

چگونه رفتن-بخش چهارم

مهاجرت از طریق وابستگی خویشاوندی و ...

گوش دهید و دریافت کنید
خیلی از دوستان با ایمیل از ما خواسته اند درباره این روش ها جزئیات بیشتری رو بازگو کنیم، مثلا درباره مهاجرت دکترها یا هنرمندان. متاسفانه باید بگویم وقت این برنامه در حدی نیست که ما بخواهیم تا این اندازه وارد جزئیات شویم، اما سعی کرده و خواهیم کرد در گفتگو با کارشناس برنامه هرچه بیشتر مساله رو شفاف باز کنیم تا تک تک افراد خودشون بتوانند تا حدودی شرایط خود برای مهاجرت رو بسنجند. مثلا یک فرد با مدرک دکترا اگر به قسمت دوم برنامه چگونه رفتن که درباره مهاجرت از طریق مهارت‌های فردی توضیح داده شده گوش کرده باشه، خیلی راحت می‌تواند امتیاز خودش را تخمین بزند. اگر هم موفق به گوش کردن برنامه ها به طور مستقیم نمی‌شوید، از طریق وبسایت رادیو زمانه می توانید برنامه ها را گوش دهید. ضمنا شما می توانید با مراجعه به وبسایت https://www.cic.gc.ca/ کاملترین و دقیقترین اطلاعات برای مهاجرت به کانادا رو به دست بیارید.

اما این هفته ابتدا آقای مسعود فیض کارشناس مهاجرت در تورنتو روش مهاجرت از طریق وابستگی خویشاوندی و منحصرا ازدواج که بسیار معمول هست رو برای ما توضیح می‌دهند.

مسعود فیض: اقدام کردن از طریق اقوام یکی ازدواج است و یا از جانب پدر، مادر یا فرزندان. یک شخصی که مقیم یا شهروند کانادا است، می تواند برای همسرش اقدام کند تا اقامت کانادا را بگیرد. از زمانی که پرونده شروع می شود، حدود شش تا هشت ماه طول می کشد اقامت شخص صادر می شود. معمولا 99 درصد مصاحبه می گذارند برای شخصی که در ایران زندگی می کند. مصاحبه هم در سفارت کانادا در سوریه خواهد بود. شخصی که اقدام می کند (مقیم کانادا) باید دارای یک سری شرایط خاص باشد. هیچ گونه مشکل پلیس، جنایی نباید داشته باشد در کانادا، از دولت در آن زمان هیچ کمکی دریافت نکند و تا به حال از این طریق اقدام نکرده باشد برای شخص دیگری اقامت کانادا را گرفته باشد. ازدواج باید صد درصد حقیقی باشد. اگر افسری که از شما مصاحبه می‌کند، تشخیص بدهد این ازدواج فقط به این خاطر بوده که شخص می خواسته اقامت کانادا را بگیرد، خیلی راحت جواب منفی می دهد. شما که برای مصاحبه می روید، باید قانع کنید آن شخص را که این ازدواج شما به خاطر گرفتن اقامت کانادا نبوده. مخارجی که شما به سفارت باید پرداخت کنید، برای شخصی که داخل ایران است، هزار و چهل دلار کانادایی است.

- یکی دیگر از روش های گرفتن اقامت برای کانادا ویزای دانشجویی هست که از آقای فیض خواستیم در این باره هم توضیحاتی ارائه دهند.

مسعود فیض: ویزای دانشجویی مهاجرت نیست. برای دوستانی که می خواهند بیایند برای ادامه تحصیل به کشور کانادا می شود اقدام کرد. شخص باید شرایط خاصی داشته باشد. مثلا اگر شخصی دیپلمش را ده سال پیش گرفته و هیچ تحصیلاتی در این مدت نداشته، خب تقریبا غیر ممکن است که بتواند ویزای ادامه تحصیل بگیرد. ولی اشخاصی که در حال تحصیل هستند یا تا مدرک تحصیلی که گرفته فاصله زمانی خیلی کم هست، می تواند اقدام کند برای گرفتن ویزای تحصیلی. ویزای تحصیلی مزیتی که دارد، فقط این است که خب سریع می شود اقدام کرد بیایند اینجا برای ادامه تحصیل و بعد داخل خاک می شود این را ادامه داد برای گرفتن اقامت کانادا به شرطی که اینجا تحصیلات‌شان را ادامه دهند از طریق همان روش مهارت‌های فردی داخل خاک کانادا می‌توان اقدام کرد و اقامت کانادا را گرفت. از زمانی که پرونده را می فرستیم حدودا یک سال و نیم دو سال طول می کشد تا اقامتشان را بگیرند. دانستن زبان انگلیسی خیلی کمک می‌کند که بتوان برای ویزای تحصیلی اقدام کرد، اگر مدرک زبان انگلیسی داشته باشید خیلی کمک می کند و شرایط مالی خیلی مهم است در ویزای تحصیلی. چون فقط گرفتن پذیرش از دانشگاه کافی نیست که ویزای شما صادر شود. گرفتن پذیرش با نشان دادن شرایط مالی که بتوانید ثابت کنید وقتی می آیید اینجا برای ادامه تحصیل می‌توانید همه جوره خود را حمایت کنید. دانشگاه‌های اینجا برای اشخاصی که اقامت کانادا را ندارند شهریه های مختلفی دارند. ولی شما در نظر بگیرید یک شخصی که می آید اینجا از سالی یازده هزار دلار تا ۱۶ هزار دلار باید شهریه باید بپردازد. این را هم در نظر داشته باشید فردی که از این طریق اقدام می‌کند، حداقل مخارجی که در سال خواهد داشت به اضافه شهریه حدود ۲۰ الی ۲۵ هزار دلار حداقل خرج دارد در سال. مزیت اصلی این روش این است که خیلی سریع است. دو تا سه ماه طول می کشد تا نتیجه بگیرید و سپس داخل خاک می توانید بمانید تا زمانی که اقامت بگیرید.

چگونه رفتن -  بخش پنجم

و اما پناهندگی

گوش دهید و دریافت کنید

با درود فراوان. این هفته آخرین قسمت از سری برنامه چگونه رفتن رو گوش می کنید. امیدوارم این برنامه ها هرچند خیلی ناچیز برای کسانی که به مهاجرت فکر می کنند کمکی بوده باشه. اما در این برنامه از آقای فیض خواستیم درباره قوانین پناهندگی در کانادا هم برای ما توضحیاتی دهند.


مسعود فیض، کارشناس امور مهاجرت در تورنتو: پناهندگی برای اشخاصی است که واقعا جانشان در خطر است، در کشوری که در حال زندگی است. معمولا من این را به دوستان پیشنهاد نمی‌کنم، چون دردسرش برای خود شخص خیلی بیشتر است. ولی به این علت توضیح می‌دهم که شاید یک جای دنیا شخصی وجود داشته باشد که همزبان ما باشد و واقعا مشکل دارد و باید اقدام کند. پناهنده از نظر دولت کانادا شخصی است که جانش در خطر باشد. حالا جانش از چه نظر در خطر باشد، پنج شرط مختلف دارد.

یکی این که جانش در خطر است به خاطر تبعیض نژادی. مثلا شخصی در یک جای دنیا زندگی می‌کند، رنگ پوستش سیاه است و به این علت مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد و احتمال می‌دهد حتی کشته شود. مساله دوم «مذهب» است. خیلی دوستان می‌گویند به خاطر این که مثلا مذهب ما حالا بهایی است یا هرچیزی که جاهایی از دنیا قبولش ندارند آن مذهب را، جانمان در خطر است، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیریم یا این که مذهبان مذهب دیگری بوده و تغییر دین دادیم، به همین علت اگر ما را بگیرند می‌کشند. مساله سوم به خاطر عضو گروه سیاسی خاصی بودن. در کشوری که زندگی می‌کنید عضو یک گروه سیاسی هستید که دولت آن کشور این گروه را قبول ندارد و اگر متوجه شود شما عضو آن گروه هستید، می‌تواند جانتان در خطر باشد. می‌تواند به خاطر عقیده سیاسی باشد. یعنی شما حتما نباید عضو یک گروه خاصی باشید. ولی به خاطر عقیده سیاسی که دارید، جانتان در خطر است. چون عقیده خودتان این است و احتمال این که شما را بگیرند زیاد است و احتمال کشته شدن هست، می توانید به عنوان پناهنده باشید. مساله آخر مسائل جنسی است. اگر شخصی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد به خاطر مساله جنسی می‌تواند اعلام پناهندگی کند و اقامت کانادا را بگیرد.

این پنج شرط را باید شخص داشته باشد. این شما هستید که باید تصمیم بگیرید واقعا آن چیزی که در ذهن شما هست به این پنج شرط ربط پیدا می‌کند یا نه و زندگی کردن بدون داشتن مدرک اقامت کانادا در کانادا واقعا مشکل است. به خاطر این که مثلا من دوست دارم مشروب بخورم و قانون کشوری اجازه نمی‌دهد که شما مشروب بخورید، شما پناهنده نیستید. قانون کشور است و باید رعایت کنید. شما در کانادا هم که زندگی می‌کنید اگر مشروب بخورید و پشت فرمان بنشینید طبق قانون حتی زندانی هم دارد.

اداره مهاجرت همیشه یک افسر را می‌گذارد برای این پرونده. آن افسر مهاجرت شخصی است که شما را به این چشم نگاه می‌کند که دروغ می گویید و همیشه می‌خواهد شما را محکوم کند به دروغ گفتن. پس باید شما آنقدر مدارکتان کامل باشد که ثابت کنید شما یکی از این پنج شرط را دارید که خیلی راحت نیست. وقتی وارد می‌شوید، یک مصاحبه اولیه از شما می‌شود درباره این که چرا دارید اعلام پناهندگی می‌کنید از شما توضیحات می‌خواهند، درباره این که از چه طریقی آمدید، چه کسی شما را کمک کرده تا اینجا آمدید. این مصاحبه اولیه خیلی مهم است. خیلی دوستان می‌آیند اینجا پاسپورت هایشان را پاره می‌کنند و بعد می‌روند اعلام پناهندگی می‌کنند. دولت کانادا قانون جدید گذاشته (سه تا چهار سال) اگر کسی بیاید اینجا مدرک شناسایی اعتبار دار مانند پاسپورت نداشته باشد آن افسری که مصاحبه می‌کند موظف است این شخص را در بازداشتگاه نگاه دارد تا هویت شخص آشکار شود. بعد از مصاحبه اولیه یک سری فرم به شما می دهند و وقت می دهند تا این فرم‌ها را تکمیل کنید تا ۲۸ روز.

سپس یک سال تا یک سال و نیم زمان می برد تا برای شما دادگاه می گذارند و شما هستید که باید افسر پناهندگی و قاضی را قانع کنید که شما یک پناهنده هستید. معمولا مصاحبه‌ها اگر خیلی خوش شانس باشید حدود نصف روز طول می‌کشد و بعد از این که دادگاه تمام شود، بیشتر موارد همانجا جواب را به شما می‌دهند. اگر قبول نشوید بیشتر مواقع آن لحظه پاسخ نمی‌دهند و می گویند نامه می‌فرستیم. حدودا سه تا شش ماه طول می کشد تا جواب کتبی دریافت کنید و اگر قبول شوید هنوز اقامت کانادا را ندارید، بلکه اداره پناهندگی این اجازه را صادر می‌کند تا اقدام کنید برای گرفتن اقامت. در این مرحله تازه فرم‌های اقامت را پر می‌کنید، برای اداره مهاجرت می‌فرستید و خود آن حدود یک سال طول می‌کشد و اقامتی که صادر می‌شود به هر حال از طریق پناهندگی است، ولی شما با یک شخصی که به صورت سرمایه‌گذاری هم آمده اینجا اقامت کانادا را گرفته از حق و حقوق یکسان برخوردار خواهید بود.

+5
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.