رایس: هاله اسفندیاری باید بلافاصله آزاد شود

پس از آنکه قوه قضائیه ایران اعلام کرد که دلیل بازداشت هاله اسفندیاری، پژوهشگر ایرانی مقیم آمریکا، اقدام علیه امنیت ملی است، وزیرخارجه آمریکا بشدت از اقدام مراجع ایرانی در بازداشت خانم اسفندیاری انتقاد کرد و اعلام کرد که وی باید آزاد شود.
هاله اسفندیاری
هاله اسفندیاری با اتهام امنیتی مواجه است

هاله اسفندیاری که مسئول بخش خاورمیانه در مرکز پژوهشهای بین المللی وودرو ویلسون در آمریکاست، تابعیت آمریکایی نیز دارد.

کاندولیزا رایس وزیرخارجه ایالات متحده که در حال دیدار رسمی از روسیه است، در جمع خبرنگاران در مسکو گفت که هاله اسفندیاری باید بلافاصله آزاد شود و افزود که بازداشت این پژوهشگر، "طینت رژیم ایران را نشان می دهد و این دیدگاه را تقویت می کند که این رژیم علاوه بر همه مشکلاتی که در سطح بین المللی ایجاد می کند، با مردم خود و در این مورد خاص، با شهروندی که تابعیت دوگانه دارد، چندان خوب رفتار نمی کند".

در این میان، همسر هاله اسفندیاری ابراز امیدواری کرده که رئیس جمهور ایران شخصاً برای آزادی خانم اسفندیاری مداخله کند.

شائول بخاش همسر هاله اسفندیاری که استاد تاریخ در دانشگاه جورج میسن در آمریکاست در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفت: "آقای احمدی نژاد نسبت به ملوانان انگلیسی بزرگواری نشان داد و آنها را آزاد کرد، امیدوارم آقای رئیس جمهور همان بزرگواری را نسبت به یک هموطن ایرانی نشان بدهد و اقدام به آزادی هاله کند تا او بتواند نزد خانواده اش برگردد".

وی در این مصاحبه اتهامات امنیتی که علیه همسرش مطرح شده را بی اساس خواند و گفت: "چنین اتهامی علیه زنم هاله اسفندیاری کاملاً بی اساس است، این تصور که هاله، زنی 67 ساله، مادر بزرگی که همیشه ایران را دوست داشته و دارد و هیچ وقت فعال سیاسی نبوده، اقدامی علیه امنیت کشور کرده چیزی است که هیچکس باور نخواهد کرد".

هاله اسفندیاری سال گذشته برای دیدار با مادر 93 ساله اش به ایران رفت اما در ماه دسامبر هنگامی که قصد خروج از ایران داشت توسط مردان مسلح متوقف و گذرنامه اش به سرقت برده شد.

خانم اسفندیاری که تابعیت آمریکایی نیز دارد تا چند ماه به دلیل نداشتن گذرنامه ایرانی نتوانست از ایران خارج شود و سرانجام در هشتم مه (هیجدهم اردیبهشت) به دست مأموران امنیتی بازداشت شد.

بازداشت خانم اسنفندیاری موجی از واکنشها را در آمریکا برانگیخته و تاکنون علاوه بر وزیرخارجه این کشور، هیلاری کلینتون و باراک اوباما، سناتورهای دموکرات نیز خواستار آزادی فوری او شده اند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.