آموزش سکس- روشهای پیشگیری از بارداری

           روشهای پیشگیری از بارداری

- پیشگیری از بارداری به صورت اضطراری

 

اگر مقاربت بدون استفاده از یکی از روشهای پیشگیری از بارداری انجام شود و یا اتفاقی مانند پاره شدن کاندوم و یا نظیر آن رخ دهد ، می توان از روش جلوگیری از بارداری بصورت اضطراری استفاده کرد . رایجترین روش پیشگیری بصورت اضطرای ، مصرف قرصهای معمولی خوراکی ضدبارداری HD است که به نام « قرص صبح روز بعد » مشهور شده اند .

 

زمان و نحوه مصرف :

بعد از مقاربتی که احتمال بارداری دارد ، در اولین فرصت ۲ قرص خوراکی HD  همراه با شیر یا آب زیاد بایستی مصرف شود . باید دقت کرد که قرص نوبت اول را در زمانی مصرف کرد که نوبت دوم را بتوان ۱۲ ساعت پس از آن مصرف کرد . مصرف نوبت اول را بی دلیل نباید به تأخیر انداخت ، زیرا میزان تأثیر ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد .

نکته مهم اینست که اگر بیش از ۷۲ ساعت (   ۳   روز  )   از مقاربت گذشته باشد ، استفاده از روش اضطراری توصیه نمی شود و بایستی در این موارد با پزشک مشورت کرد .

۱۲  ساعت پس از خوردن قرصهای نوبت  اول ،‌۲ قرص HD دیگر بایستی خورده شود .

اگر فرد در طول دو ساعت پس از مصرف قرصها در نوبت اول یا دوم ، دچار استفراغ شد ، در اولین فرصت باید ۲ قرص دیگر HD مصرف کند . اگر این اتفاق بعد از خوردن قرصها در نوبت اول رخ دهد ، قرصهای نوبت دوم کماکان باید ۱۲ ساعت بعد از نوبت اول مصرف شوند . تزریق یک آمپول ب ۶ بصورت عضلانی می تواند در کاهش تهوع مؤثر باشد . استفراغ اگر بیش از دو ساعت بعد از مصرف قرصها رخ دهد ، اهمیتی ندارد زیرا دارو جذب شده است .

مقدار مصرف ذکر شده در بالا ،‌ برای قرصهای از نوع HD است . اگر قرص نوع LD در دسترس باشد ، بایستی درهر نوبت ۴ قرص مصرف کرد . ( در مجموع ۸ قرص )

 

هشدار :

این روش فقط برای موارد اضطراری بکار می رود و نباید بطور مداوم ، بعنوان یک روش پیشگیری بکار رود . بلکه پس از استفاده از این روش ، بایستی به پزشک یا مراکز بهداشتی - درمانی مراجعه کرد و پس از مشاوره ، یکی از روشها را بصورت دائمی انتخاب کرد .

 

عوارض جانبی :

قرصهای خوراکی اگر به روش اضطراری ذکر شده در بالا مصرف شوند ، باعث عوارض جانبی موقت می شوند که رایج ترین آنها تهوع است . گاهی ممکن است سردرد ، سرگیجه ، انقباض عضلات و یا نرمی سینه ها نیز رخ دهد که البته همه عوارض جانبی گذرا بوده و معمولاً پس از ۲۴  رفع می شوند .

 

پس از مصرف :   هیچ علامت فوری که نشان دهد قرصها اثر کرده یا نکرده اند ،‌ وجود ندارد و فقط قاعدگی بایستی به موقع و یا چند روز زودتر یا دیرتر رخ دهد . اگر شروع قاعدگی ، بیش از یک هفته به تاخیر افتد ویا هر مورد خاص دیگی وجود داشته باشد ، باید به پزشک مراجعه کرد .

نکته مهم اینست که اگر بعد از مصرف قرصها ، دوباره مقاربتی انجام شود که احتمال بارداری در آن وجود داشته باشد ، آن قرصهای از بارداری مجدد جلوگیری نمی کنند .

این روش صد درصد مؤثر نیست ، اما غالباً از بارداری جلوگیری می کند و تقریباً در ۹۸٪ موارد از حاملگی پیشگیری می کند . اگر چند بار از این روش استفاده شود ، تأثیر آن کمتر شده و احتمال بارداری بیشتر می شود .

+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.