سقوط هواپیمای سپاه پاسداران

یک فروند هواپیمای نظامی در فرودگاه مهرآباد تهران سقوط کرده است.

بنا به گزارشها از ایران در حادثه سقوط این هواپیما که از نوع "آنتونف" و متعلق به نیروی هوایی سپاه بوده است ۳۶ نفر کشته شده اند. دو سرنشین دیگر هواپیما که زنده باقی مانده اند دچار سوختگی ۴۰ و ۷۰ درصدی شده اند.

هواپیمای ساقط شده
هواپیمای متعلق به سپاه پاسداران کوتاه مدتی پس از برخاستن از باند پرواز سقوط کرد

خبرگزاری دولتی ایران- ایرنا- به نقل از سرلشگر رحیم صفوی، فرمانده سپاه پاسداران، گفته است که علت سانحه بروز مشکل در موتور و برخورد بال هواپیما با باند فرودگاه بوده است. در همین حال او از کارشناسان خواسته است که علت دقیق این سانحه را پی گیری کنند.

سرلشگر رحیم صفوی امروز به همراه جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از محل سانحه هواپیمای آنتونف ۷۴ دیدن کرد.

  بی احتیاطی در خرید، اجاره و استفاده از این نوع هواپیماها موجب چنین حوادثی و خسارت های غیرقابل جبران شده است و در این نوع مسایل هیچ نوع قصور و تقصیری قابل پذیرش نیست
 
آیت الله شاهرودی، رئیس قوه قضاییه

به گزارش ایسنا- خبرگزاری دانشجویان ایران- سردار میرعلی اکبری جانشین قرارگاه یکم قدر سپاه به خبرنگاران گفته است که بررسی تیم کارشناسان بر روی جعبه سیاه هواپیمای آنتونف شروع شده و نتایج حاصله متعاقبا اعلام خواهد شد.

به گزارش همین خبرگزاری آیت الله هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضاییه ایران در ارتباط با سانحه سقوط هواپیما گفته است که بی احتیاطی در خرید، اجاره و استفاده از این نوع هواپیماها موجب چنین حوادثی و خسارت های غیرقابل جبران شده است و در این نوع مسایل هیچ نوع قصور و تقصیری قابل پذیرش نیست.

قبلا خبرگزاری های ایرانی گزارش کرده بودند که هواپیما حامل مسافرانی از خانواده های اعضای سپاه پاسداران بوده که قرار بود به شیراز سفر کنند در حالیکه در اطلاعیه سپاه پاسداران آمده است که سرنشینان هواپیما عازم محل ماموریت عملیاتی در جنوب ایران بودند..

خبرگزاری ایرنا اسامی کشته شدگان را نیز منتشر کرده که براساس آن، شش تن از آنان خدمه هواپیما، هجده نفر عضو نیروی هوایی سپاه پاسداران و بقیه از سایر نیروها بوده اند

پیشتر، خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - از قول آقای رحیم صفوی از وقوع انفجار در هواپیما خبر داده بود.

به گزارش ایسنا، آقای رحیم صفوی در یک سخنرانی گفته بود که "این انفجار از نظر امنیتی و اطلاعاتی شواهدی را نشان می دهد و چون در هفته بسیج بوده، معنا و مفهومی در بر دارد."

فرمانده کل سپاه پاسداران گفته بود که پس از رزمایش اخیر و در هفته بسیج، به گفته وی، دشمن باید کاری انجام دهد و افزوده بود "دور تا دور ما را دشمنان کینه توز و عنود گرفته و در درون ما نیز بعضا منافقین وجود دارند."

وی گفت که ایران "در محیط خطر سیر می کند."

فرمانده سپاه پاسداران اظهار داشته بود که این شهادت ها انگیزه بسیجیان را قوی تر خواهد کرد.

ایسنا در گزارش های بعدی از قول آقای رحیم صفوی نوشته که احتمال خرابکاری در هواپیما ضعیف است.

سوانح متعدد

سوانح هوایی در جمهوری اسلامی بی سابقه نبوده و در مواردی، هواپیماهای نظامی هم دستخوش حوادث مرگباری شده اند.

از جمله در ماه دسامبر سال گذشته، یک فروند هواپیمای سی-130 متعلق به ارتش که حامل جمعی از خبرنگاران بود در نزدیکی تهران سقوط کرد و حدود یکصد و بیست کشته برجای نهاد.

یحیی رحیم صفوی فرمانده سپاه پاسداران
رحیم صفوی: این انفجار از نظر امنیتی و اطلاعاتی شواهدی را نشان می دهد

چند هفته پس از آن نیز یک هواپیمای حامل افسران ارشد سپاه پاسداران سقوط کرد و سرنشینان آن کشته شدند.

تحریم های خارجی باعث شده است تا دسترسی شرکت ها و نهادهای ایرانی به عرضه کنندگان هواپیما در جهان محدود باشد.

همچنین، گفته می شود که بخشی از ناوگان هوایی جمهوری اسلامی فرسوده و با کمبود قطعات مواجه است.

شرکت ها و نهادهای ایرانی به طور گسترده از هواپیماهای ساخت روسیه یا کشورهای اروپای شرقی به شکل خرید یا اجاره استفاده می کنند که در گذشته با سوانحی مواجه بوده اند.

هواپیمای آنتونوف که در اتحاد شوروی سابق طراحی شده بود و در جمهوری اوکراین تکمیل می شود دارای کاربرد دوگانه نظامی و مسافربری است.

به گزارش ایسنا، آیت الله محمود شاهرودی، رییس قوه قضاییه، در مورد این سانحه گفته است "بی احتیاطی در خرید، اجاره و استفاده از این نوع هواپیماها موجب چنین حوادث و باعث خسارات غیرقابل جبران شده است و در این نوع مسایل، هچ نوع قصور و تقصیری قابل پذیرش نیست."

 

 

 

 

 منبع : بی بی سی فارسی
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.