طرز تهیه آش دوغ

آش دوغ

مواد لازم:

برنج 1 پیمانه سرخالی (150 گرم)
تخم مرغ  1 عدد کوچک
دوغ پاستوریزه 5-4 لیتر
سبزی آش خرد شده (تره، سیر تازه همراه با برگ سیر، گشنیز)  500 گرم
گوشت چرخ کرده 150 گرم
پیاز رنده شده  1 عدد متوسط
نخود پخته شده 1 لیوان سرخالی
آرد برنج 1 قاشق غذاخوری
کره ی پاستوریزه 50 گرم
روغن مخصوص سرخ کردن  4-3 قاشق غذاخوری
نعنا خشک 3-2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم

روش تهیه:

ابتدا برنج شسته شده و تخم مرغ  را در ظرف مناسبی بریزید و با چنگال هم بزنید ،تا تخم مرغ کاملاً با برنج مخلوط شود، در این هنگام  دوغ  را نیزاضافه کرده، وروی حرارت ملایم مرتب هم بزنید تا دوغ به جوش آید. درصورتی که مرتب هم نزنید، دوغ در هنگام جوش آمدن حالت بریده بریده پیدا می کند.

سپس  گوشت،  پیاز، مقداری نعنا خشک، نمک و فلفل را مخلوط کرده و از آن کوفته ریزه درست کرده و داخل دوغ جوشیده بریزید. پس از 2-1 جوش، سبزی و نخود  را اضافه کنید تا مواد پخته شده و برنج کاملاً لعاب بیاندازد. برای لعاب بیش تر آش، آرد برنج را با 1 لیوان آب سرد حل کنید، وداخل آش بریزید تا آش کاملاً بجوشد. در نهایت نمک، فلفل و کره را داخل آش بریزید.

*برای تهیه نعناع  داغ درظرف جداگانه ای روغن را گرم کنید، و نعناع را به آن اضافه کنید. سپس نعنا داغ را داخل آش بریزید و مقداری از نعنا داغ را پس از اینکه آش را در ظرف سرو ریختید، تزیین نمایید.

* باید توجه داشته باشید که دوغ و یا ماست زیاد چرب نباشد، زیرا آش کیفیت خوبی نخواهد داشت. در تهیه ی این آش می توانید از لوبیا سفید نیز استفاده کنید.

only he... - انگلیس - لیدز
ای که دهنم آب افتاد یاد آش دوغ مامانم افتادم. آش دوغ یه آش محلیه. از نوع اردبیلیشم معروفه.
سه‌شنبه 22 بهمن 1387

ali51reza - سوئد - وستروس
آش دوغ برای من یاد آور سه چیز هست سرعین ،گردنه حیران و آذربایجان
سه‌شنبه 22 بهمن 1387

TAAT - ایران - اردبیل
آش دوغ دو ماده اوّلیه دارد که چون در جاهای دیگر کشور متداول نیست به همین جهت به پای آش دوغهای معروف اردبیل نمی رسد.اوّل دوغ آن که عملاً از کره گرفته میشود و در تهران به "دوغ مَشکی" میگویند و در اردبیل " آیران "،دوّم نوعی سبزی که به آن "کـَــوار"(اصطلاح محلی:کاوار) میگویند که این هم در بقیه جاها زیاد متداول نیست.در مورد گوشت،با سبزیجات معطّر آنرا مزه دار میکنند و در نهایت سیر خام تند لِه شده را به حاظر شده آن می افزایند(البته درون آنهم سیر سبز به میزان میریزند).این آش برای اهالی شهر اردبیل خیلی محبوب است ولی متأسّفانه تلاش برای ترویج آن در غذاخوری های لوکس نمیشود و آشفروشی های سطح شهر هم با کیفیّت بسیار نازلی آنرا عرضه میکنند.ایکاش،سازمانی متولّی غذاهای اصیل ایرانی شود.
پنج‌شنبه 24 بهمن 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.