طرز تهیه خورش قیمه

خورش قیمه

مواد لازم :

گوشت خورشی 5/0 کیلو
پیاز 2 عدد
سیب زمینی 400 گرم
لپه 200 گرم
لیمو عمانی 5 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه :

 پیاز  را ریز خرد کنید و با مقداری روغن در قابلمه یا زودپز تفت دهید. لپه را بشویید. گوشت را قطعه قطعه خرد کنید و با پیاز و لپه شسته شده تفت دهید. در موقع تفت دادن به مقدار کافی فلفل و زردچوبه هم به مواد اضافه کنید.  همین که رنگ گوشت عوض شد، مقداری آب روی آن بریزید و بگذاریید با شعله ملایم بپزد. بعد از یک ساعت، لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کرده و به خورش اضافه کنید. سپس حرارت شعله را کم کنید تا خورش به آرامی بپزد و جا بیفتد. در انتهای پخت خورش ، نمک و رب گوجه فرنگی  را به آن اضافه کنید. وقتی خورش به روغن افتاد و مواد خورش کاملاً پخت، شعله را خاموش کنید.

 سیب زمینی  ها را پوست بکنید و خلال کنید و با روغن داغ در ماهیتابه سرخ کنید. بعد از اینکه خورش را در ظرف کشیدید، سیب زمینی های سرخ شده را روی آن بریزید ( یا می توانید قبل از ریختن خورش در ظرف ، سیب زمینی ها را در آن بریزید و هم بزنید ).

در صورت تمایل می توانید مقدار خیلی کم هم دارچین روی ظرف خورش بریزید که البته بستگی به ذائقه شما دارد. همچنین می توانید برای تزئین خورش در میهمانی ها ، مقداری از سیب زمینی را مطابق تصویر بالا به صورت گل ببرید و سرخ کنید.

atoosairan - بلژیک - کنوکه
اگر رب را از همان اول با مواد تفت بدین البته بعد از گوشت و لپه خیلی خوشمزه تره.یه کمم دارچین تو آبش که در حال پختنه بریزید در بیست دقیقه آخر.
چهار‌شنبه 27 آذر 1387

pokalu - المان - دورتموند
چه جالب ما همین امروز خورشت قیمه داشتیم، جای شما خالی‌..!
چهار‌شنبه 27 آذر 1387

***mehregan*** - ایران - تهران
atoosairan - بلژیک - کنوکه-افرین. معلومه مثل خودمم کدبانویی و دست پختت بیسته .منم همیشه همین کار رو میکنم. البته در هیت ها که قیمه درست میکنند. کمی گلاب هم در اخر اضافه میکنند. البته خیلی کم. زیاد نریزید مزه حلوا بگیره.منو نفرین کنید
چهار‌شنبه 27 آذر 1387

amirpersia - سوئد - استکهلم
دارچیییین؟؟؟!! این دیگه جدیده.
چهار‌شنبه 27 آذر 1387

barfi - ایران - تهران
منهم اضافه میکنم کمی زعفران دم کرده ونصف فنجان گلاب بینظیرش میکنه!باور نمیکنید امتحان کنید.
چهار‌شنبه 27 آذر 1387

Berkeh - انگلستان - لندن
دوستان رب گوجه حتمأ باید از اخر اضافه بشه در غیر این گوشت سفت میشود
چهار‌شنبه 27 آذر 1387

سنجاقک - امریکا - چستراسپرینگ
مقدار وهمه چیز درست ولی به نظر من گوشت را جدا بپزیدو پیاز داغ حسابی درست کنید ولپه را هم اضافه کنید وخو ب تفت دهید وبعد نمک فلفل زرچوبه ورب را هم اضافه کنید وبگذارید که لپه ها بپزد ووقتی گوشت آماده شد به لپه ها اضافه کرده وبگذارید خوب جا بیافتد( البته بگذاری آب گوشت خوب کشیده شود وکمی بماند وهمین ممکن است لپه زود پز وگوشت دیر پز باشد برای همین جدا تهیه شود بهتر است)وهمچنین لیموعمانی یا گرد لیمو هر کدام را دوست دارید بریزد که ترشی مخصوصی به خورشت میدهد وهمچنین در یک ربع به آخر خورشت از نصف قاشق چایخوری کمتر خیلی کم دارچین به خورشت اضافه کنید که خیلی عالی میشود وطعم خورشت های نذری را میدهد.......ولی تجربه ای که من از گلاب داشتم این است وقتی به خورشت اضافه میشود مزه آخر خورشت کمی به تلخی میزند وخورشت طعم آخرش تلخ میشود منکه دوست نداشتم ولی دارچین فوق العاده میکند البته کم بریز یدهمچین سیب زمینی را در آخر اضافه کنید روی خورشت .
چهار‌شنبه 27 آذر 1387

elham1350 - انگلیس - لندن
با سلام 1-اگر لپه را همزمان با گوشت بریزیم لپه له نمیشود؟ 2-برای اینکه گوشت در قابلمه زود بپزد چه باید انجام دهیم؟مرسی
چهار‌شنبه 27 آذر 1387

***mehregan*** - ایران - تهران
elham1350 - انگلیس - لندن- دوست عزیز برای همون مسئله له شدن لپه اونو با گوشت و بقیه مواد تفت میدهیم.لپه وقتی کمی سرخ میشه. هم له نمیشه.هم بوی خامیش از بین میره. در ضمن برای خورش قیمه حتما گوشت گوسفند استفاده کنید اگر گوشت جوان و قلم ابی باشه دو ساعته میپزه . وگرنه میتونید از زودپز استفاده کنید که گوشت رو نیم ساعته له میکنه. ولی عزیزم خورشتها و کلا غذاهای ایرانی با حرارت ملایم بپزه خیلی خوشمزه تر میشه و به اصطلاح جا می افته.امیدوارم بپزید.خوشمزه بشه و با خانواده نوش جان کنید.
چهار‌شنبه 27 آذر 1387

tamara .s - انگلیس - لندن
منم در اخر سر چند قطره گلاب اضافه میکنم خیلی خوب میشه بقول شوهرم مزه غذای نذری میگیره
و دارچینو در خورشت بامیه اضاف کنید به این ترتیب که گوشتو پیاز ورب رو که سرخ کردید والبته با نمک وادویه بزارید گوشت بپزه وخورش که کمی جا افتاد بامیهها رو جداگانه با یک قاشق روغن تفت میدیم و کمی دارچین بهش میزنیم ولی باید بعد از اضافه کردن دارچین با میها رو از رو اجاق برداریم چون دارچین زود میسوزه وبعد بامیهارو به خورش اضافه میکنیم تا یه قول بخوره در ضمن در صورت دلخواه میتونید به خورش سیر هم بزنید همراه پیاز وگوشت سیر و رنده کنید وسرخ کنید
پنج‌شنبه 28 آذر 1387

tamara .s - انگلیس - لندن
الهام جان بستگی دره به گوشت ولی تفت دادن از له شدن جلو گیری میکنه و له نمشه واگر میخوای گوشت زود بپزه نمک به گوشت نزن و همچنین پودر لیمو عمانی کمی بزن ونمک و به اب خورش اضافه کن نه به گوشت حین سرخ کردن
البته من همیشه لپه ورب وگوشتو با هم سرخ میکنم ونمک لیمو روهم همینطور و خیلی خوبمیشه چون گوشتو قیمه قیمه کردیم زود میپزه در کل گوشتای اینجا زود میپزند
پنج‌شنبه 28 آذر 1387

irankhaah - امریکا - سن فرنسیسکو
با درود به همه.
دست پخت همتون عالی امیدوارم روزی نه چندان دور همگی در ایران برای مرگ حکومت استبداد دینی دور هم جشن ملی گرفته و از دست پختهای شما عزیزان نیز لذت ببریم.
نکته ای که برای من در این دستورالعمل روشن نیست اینست که مخصوص ایرانیان خارج از ایران میباشد و یا مصرف داخلی هم دارد.ملت ایران که بندرت روی گوشت را می بیند چطور میتواند 5 کیلو گوشت تهیه کند.و شاید منظور شما 5/0 یعنی نیم کیلو استو نه 0/5 یعنی 5 کیلو.
بهر حال نوش جان هر ایرانی وطن پرست.
پنج‌شنبه 28 آذر 1387

flora_germany - آلمان - دوسلدورف
من بلد نیستم غذا درست کنم اما اینکه اینجا نوشته دیگه خیلی آماده کردن اون سخته و وقت میبره، برید بیرون یه چیزی بخورید بعد دیگه لازم نیست ظرف جمع کنید یا کار دیگه ایی کنید، از من گفتن!!!
پنج‌شنبه 28 آذر 1387

atoosairan - بلژیک - کنوکه
مهرگان ایران تهران:مرسی.آره منم اینجا مثل خودت کد بانو شدم.مخصوصا خورش قیمه وخورش بادنجان.البته ا‌‌گز وقت داشته باشم. من یه کم زعفرونم میریزم تو آبش.خوشمزه میشه. حتما یه بار گلاب رو هم امتحان میکنم نفرینتم نمیکنم.وای دلم قیمه خواست.
جمعه 29 آذر 1387

***mehregan*** - ایران - تهران
atoosairan - بلژیک - کنوکه - سلام اتوسا جان .اتفاقا منهم زعفران رو میریزم یادم رفته بود بگم.چون تو قیمه های نذری زعفران هم میریزند اگر.خواستی گلاب بریزی از یک قاشق کوچولو استفاده کن که زیاد نریزی. موفق باشی
شنبه 30 آذر 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.