طرز تهیه کرم کارامل

کرم کارامل

کرم کارامل بخصوص زمانی که درست آماده شده باشد و رنگ و طعم خود را حفظ کند، یکی از دسرهای محبوب در بین مردم است.

مواد تشکیل دهنده:
1 پیمانه شکر
2 پیمانه شیر
2 پیمانه خامه
8 عدد تخم مرغ بزرگ
نمک یک چهارم قاشق سوپخوری
آب جوش به مقدار لازم

طرز تهیه:
1- نصف پیمانه شکر را داخل قالب کیکی به ابعاد 25 سانتیمتر و ارتفاع 4 سانتیمتر بریزید و در طبقه بالایی فر روی حرارت ملایم بگذارید. لبه قالب را با دستگیره بگیرید و در حالیکه شکر در حال ذوب شدن و تغییر رنگ به زرد است، آن را به طرفین حرکت دهید. وقتی که شکر کاملاً ذوب شد و تبدیل به مایعی طلایی-قهوه ای شد، قالب را از روی حرارت بردارید. و آن را سرازیر کنید تا شهد کاملاً از دیواره های ظرف خالی شود و ان را کنار بگذارید. (*)

2- فر را از قبل تا 325 درجه فارنهایت گرم کنید. شیر و خامه را در ماهی تابه ای که روی حرارت متوسط گذاشته اید مخلوط کنید و صبر کنید تا حباب های کوچکی در اطراف تابه پدید آید. تابه را از روی حرارت بردارید. در همین حین، تخم مرغها را در ظرف دیگری انقدر بزنید تا کاملا مخلوط شود. سپس نصف پیمانه باقیمانده شکر، نمک و وانیل را اضافه و کاملاً هم بزنید. به آرامی مخلوط شیر داغ را داخل مخلوط تخم مرغ بریزید و در حین ریختن ظرف را مداوم تکان دهید. (**)

3- قالبی که در ابتدا شکر در آن ذوب شده بود را داخل ظرف مخصوص پخت بگذارید. مخلوط را داخل قالب بریزید و تا لبه آن را پر کنید. آب جوش را داخل تابه پخت و تا ارتفاع وسط قالب بریزید و بمدت 35 تا 45 دقیقه حرارت دهید (تا وقتی که اگر یک کارد تیز را در وسط آن فرو کنید چیزی به کارد نچسبد) (***). سپس از روی حرارت بردارید و در دمای اتاق سرد کنید. (+)

4- برای خارج کردن از ظرف یک چاقو بردارید و کارامل را از دور دیواره قالب ببرید. یک بشقاب مخصوص سرو کم عمق را بصورت واژگون روی قالب بگذارید. قالب و بشقاب را محکم بگیرید و برعکس کنید طوری که بشقاب در زیر قرار بگیرد. تابه را تکان دهید و بلند کنید. کرم باید به نرمی به داخل بشقاب بیفتد. آن را در همین دمای اتاق یا سردتر سرو کنید.

(*) 4 الی 5 دقیقه طول می کشد تا شکر به دمای ذوب برسد. پس لازم نیست در 5 دقیقه اول قالب را تکان دهید. تنها نزدیک به حرارت بایستید تا مواظب شکر باشید و هر یک یا دو دقیقه آن را تکان دهید. وقتی شکر شروع به طلایی شدن کرد یعنی زمان ذوب آن است و باید قالب را به طرفین تکان دهید. ظرف را به محض ذوب شدن از روی حرارت بردارید تا شکر سوخته نشود.

(**) بسیار مهم است که شیر را بتدریج اضافه کنید و در حال ریخت شیر، به سرعت به هم بزنید. در غیراینصورت تخم مرغ پخته و سفت می شود! اگر رگه های تخم مرغ را در مخلوط دیدید نگران نشوید، فقط به مخلوط کردن ادامه دهید.

(***) مواظب باشید که کارد را تا انتها فرو نکنید تا برشی در سطح رویی کرم ایجاد نشود.

(+) بسیار مهم است که کرم را قبل از واژگون کردن در بشقاب کاملا سرد کنید. وقت کافی به اینکار اختصاص بدهید. اگر هنوز گرم باشد و شما آن را در بشقاب واژگون کنید کرم به دیواره می چسبد و ترک می خورد.

منبع : مجله اینترنتی فریا  https://www.farya.com/id/2253

sha.pesar - قطر - دوحه
دست شما درد نکنه... کرم کارامل درست کردن اینقد مشکله ....یه مرتبه طرز تهیه نیمرو و املت هم بگین (:
جمعه 21 تیر 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.