صرافی گاندی صرافی نیاوران
● خانه ● تبادل نظر پرنیان ● سفارش آگهی ● تماس با ما ● فیلترشکن ● عضویت در سایت
سکس و خانواده  - جنسیت و جامعه (9) سکس و خانواده - جنسیت و جامعه (9)

پنج‌شنبه 21 ژوئن 2007 - 31 خرداد 1386
خانواده و حفظ آن، به باور برخی جامعه‌شناسان، بدون سلامت روابط جنسی ممکن نیست یا با دشواری‌های بسیار روبه‌رو می‌شود.


● دختران پسران و مسائل جنسي

سكس و خانواده

ماه‌منير رحيمي

برنامه را از اينجا بشنويد.Go to fullsize image

"سكس و فرد" را طي هشت قسمت پيشين در ميان گذارديم؛ البته در اندازه‌ي گنجايش برنامه‌هاي پانزده دقيقه‌اي راديويي از سلسله برنامه‌ي "جنسيت و جامعه" ايران امروز. پيش از ورود به بخش "سكس و اجتماع"، اكنون، دردو قسمت به نخستين واحد جامعه يعني "خانواده" مي‌پردازيم.

خانواده و حفظ آن، به باور برخي جامعه‌شناسان، بدون سلامت روابط جنسي ممكن نيست يا با دشواري‌هاي بسيار روبه‌رو مي‌شود. اما اساساً خانواده براي چيست؟ چرا به ويژه حاكمان و اصول‌گرايان يك جامعه مي‌كوشند اين نهاد را پابرجا نگهدارند. شمار بسياري از صاحب‌نظران معتقدند اگر هيچ ضابطه‌اي در رابطه‌ي يك زوج تعريف و مراعات نشود، از يك سو، انگيزه‌ي ازدواج كاهش مي‌يابد و از سويي، آمار طلاق را بالا مي‌برد، كه خود تبعات متفاوت فردي و اجتماعي به‌دنبال دارد، و در مجموع امنيت نهاد خانواده را تهديد مي‌كند. اما اين امنيت به چه معناست؟ اصولاً حفظ خانواده چه ضرورتي دارد؟ اين گفته كه "خانواده نيز نهادي‌ست براي اعمال قدرت"، چگونه داوري مي‌شود؟ اگر چنين است، با ديگر نهادهاي جامعه‌ي مدني چه بايد كرد؟ همچنين آيا مي‌توان گفت روابط زناشويي يكي از خاستگاه‌هاي بنيادي بحران‌هاي خانوادگي‌ست؟ به‌عبارتي مسائل جنسي چه سهمي در تشكيل يا تحكيم خانواده دارد؟

****

پرسش‌هاي محوري بخش خانواده به قراري بالا‌ست. نخست نگاهي اندازيم به مقررات مربوط به اين نهاد اجتماعي. از ايران شروع مي‌كنيم. دكتر نعمت احمدي؛ حقوق‌دان و مقيم تهران دراين‌باره سخن مي‌گويد. وي پيش از توصيف شكل‌هاي قوانين موسوم به جنسيتي مدني ايران، توضيحات خود را با تعريف قانون آغاز مي‌كند.

قانون محصول نياز يك زندگي اجتماعي‌ست. يعني مجموعه‌ افرادي كه در يك مكاني زندگي مي‌كنند، براي رتق و فتق امور خودشان به يك‌سري قراردادها و توافقاتي كه از عرف وعادات و مذهب آن جامعه نشأت مي‌گيرد، آن‌ها را در زندگي روزانه‌شان اعمال و اجرا مي‌كنند.

قوانين مربوط به زنان در ايران را بايد به دو بخش تقسيم كرد. يك بخش قوانين مدون است، يعني آن قوانيني كه به‌وسيله‌ي مجالس تصويب شده، در مجموعه‌ي قوانين موجود است و در موقع اختلاف بين افراد، اعم از اين‌كه دو زن باشند يا يك زن و مرد، مراجعه مي‌كنند به آن كتاب. اين دستورالعملي‌ست كه در دادگستري به آن‌ها مي‌پردازند. دوم قوانين نانوشته‌ي لازم‌الاجرايي‌ست كه در هر جامعه‌اي به تبع اخلاقيات يك جامعه ساري و جاري‌ست. در قسمت‌هايي از ايران، مي‌دانيد، شيربها هست، خون‌بها در بخشي از طوايف ايران موجود است.

نخستين قوانيني كه در ايران نوشته شد، مي‌دانيم، بعد از مشروطه است. البته آن قوانيني كه هم‌اكنون در زندگي اجتماعي ايران حاكم‌اند، قانون مدني‌ست كه در سال ۱۳۰۷، يعني سه‌سال بعد از حكومت رضاشاه پهلوي، به‌وسيله‌ي هيأتي از علماي ايران نوشته شد كه برگرفته از فقه اسلامي و معروف است به "قانون مدني" و تا امروز عموماً موادش لازم‌الاجراست.
مثلاً در مورد ارث: ارث يك دختر از پدرش نصف برادرش است. ارث زن از شوهرش، در صورتي كه فرزندي نداشته باشند، يك‌چهارم است و اگر فرزندي داشته باشند، يك‌هشتم. ارث مرد از زنش، اگر فرزندي نداشته باشند، يك‌دوم است و اگر فرزند داشته باشند، يك‌چهارم است. زن مهريه دارد، مهريه‌اش عندالمطالبه است؛ مبلغ‌اش را تعيين مي‌كند. هزينه‌ي زن به‌عهده‌ي مرد است كه به آن مي‌گويند نفقه، مثل لباس و خورد و خوراك و...

در بخش‌هاي روستايي كماكان زن پابه‌پاي مرد كار مي‌كند، در مزارع، گوسفند را به صحرا ببرد و امثال اين‌ها. اما درجوامع شهري دگرگوني‌هايي پيدا شده است. خود من الان در كلاس‌هايم بعضاً بيش از ۶۰درصد در رشته‌ي حقوق، كه من تدريس مي‌كنم، دانشجو مي‌بينيم كه دخترند. اما اين تغييرات نتوانسته خودش را به صورت قانوني دربياورد كه من زن، به عنوان يك عضو جامعه، همان تحصيلي را كه شما مرد كردي مي‌كنم، همان كاري كه شما مرد انجام مي‌دهي انجام مي‌دهم، همان دريافتي كه شما داري من هم همان دريافتي را دارم و اين در منزل هزينه مي‌شود. اما بعد از مدتي خداي ناكرده اگر در اين زندگي جدايي اتفاق افتد، آن زن در قوانين فعلي ما كه متكي به قوانيني‌ست كه در سال ۱۳۰۷ نوشته شده است،‌ حق و حقوقي ندارد...

بعد از انقلاب هم يك‌ سري قوانين جزائي وارد قوانين ما شد كه قبلاً نبود يا حداقل در زمان مشروطه نبود. و آن مسأله‌ي ديه است. ديه‌ي زن نصف ديه‌ي مرد است. يعني اگر يك مردي زني را بكشد، براي اين‌كه درخواست اعدام آن مرد را بكنند، بايد نصف پول خون مرد را بپردازند...

در بخش روابط جنسي چه تفاوت‌هايي بين قوانين‌ جاري در مملكت هست؟ مثلاً فرض كنيد اگر زني مرتكب "جرمي" بشود، چه فرقي بين او هست با مردي اگر مرتكب "جرمي" بشود؟

تفاوت هست. اگر زن شوهردار باشد يا مرد زن‌دار باشد، به اين مي‌گويند «محصن»، يعني كسي كه حصين يا ديواري دورش هست و نمي‌تواند از اين ديوار عبور كند. مثلاً مرد يا زني رابطه‌ي "نامشروع"ي با فردي دارند، منظور رابطه‌اي كه در چارچوب ازدواج نيست. اين افراد مجازاتشان شلاق است. اما اگر هركدام از اين افراد در «حصن» باشند، يعني زن شوهر داشته باشد و مرد زن داشته باشد، اگر بدون عقد، هركدام از اين افراد عملي را انجام بدهند، مجازاتشان متفاوت است. در مورد زنان سنگسار است كه به آن مي‌گويند «رجم» و در مورد مردان هم اعدام است. البته طريقه‌ي ثبوتيه‌اش خيلي مشكل است. يا بايد طرفين خودشان طوعاً، بدون اين‌كه اجبار و اكراهي باشد اقرار بكنند، يا اين‌كه چهارنفر شاهد عادل رابطه‌ي جنسي اين دو نفر را شهادت بدهند. اوايل خب تندروي‌هاي زيادي داشتيم و قوانين مدون را در نظر نمي‌گرفتند به‌صرف اين‌كه علم قاضي‌ست و امثال اين‌ها، درگيري‌هايي زيادي از اين بابت داشتيم.

برگرديم به موضوع خانواده. امنيت خانواده در چارچوب قوانين كنوني ايران چگونه پيش‌بيني شده يا چه مقرراتي براي حفظ خانواده وجود دارد؟

ببينيد، ما هنوز خوشبختانه مي‌توانم بگويم يكي از با قوام و دوام‌ترين خانواده‌ها را داريم، ولي عواملي كه هجوم‌وار به طرف خانواده دارد مي‌آيد و من واقعاً احساس خطر مي‌كنم، اين است؛ مسائل اقتصادي آن‌چنان گريبان‌گير خانواده شده و از طرفي با بالارفتن سن ازدواج، روابط اجتماعي، عدم تعهد به خانواده. واقع امر اين است كه بعد از انقلاب با تأسف اين واژه‌ي صيغه و امثال اين‌ها،‌ دو زني و تعدد زوجات (هرچند قبلاً هم در شرع و قانون بوده اما در جامعه رخت بربسته بود) متاسفانه [باز] يك امر متداولي شده است. آناني كه تعهد و تغير خانوادگي ندارند رو به چند زني يا مثلاً زنان مخفي آورده‌اند. اين‌ها همان زندگي قبلي‌شان را نگه‌مي‌دارند و در خفا هم زندگي‌هايي دارند و فاجعه‌اي‌ست در جامعه‌ي ما با تأسف. و مهم‌تر از همه كه درجامعه‌ي ايراني سابقه نداشت، ما يك جامعه‌ي داش‌آكل‌واري داشتيم كه طرف مويي از سبيلش را جا مي‌گذاشت و حرمت حريم خانواده را به آن مي‌سپردند. اما امروزه مي‌بينيم كه رئيس پليس ايران، سردار احمدي مقدم از هفتصد تا تجاوز به عنفي ياد مي‌كند كه صورت گرفته و اين‌ها را دستگير كرده‌اند و نيروي انتظامي تحويل دادگاه‌ها داده‌. و البته قوانين در موقع بروز اختلاف كارسازند، ولي تأثير و تأثرات مسائل ومصائبي كه بر جامعه‌ي ما مي‌رود، خيلي از موضوعات را تسريع مي‌كند.

يكي از سبب‌هايي كه براي سنت مهريه برمي‌شمارند، جامعه‌شناس‌ها يا اهل نظر، اين است كه مهريه يك تضمين اقتصادي‌ست براي زن، اما به‌گونه‌ي ديگري هم مي‌تواند عاملي باشد براي محكم‌كردن نهاد خانواده. و الان بحث اين است كه اگر مرد مهريه را نداشته باشد بدهد، در فشار قرارنمي‌گيرد. ولو اين‌كه سر اصل مهريه بحث باشد و زن و مرد اگر در حقوق ديگر برابر بشوند، خب خود مهريه مي‌رود زير سئوال. اما در حال حاضر كه بنابه گفته‌ي حقوق‌دانان و صاحب‌نظران، بسياري از تبعيض‌هاي ديگر وجود دارد، خاصه در كشورهاي اسلامي، مهريه را هم اگر از زن بگيرند، چه عواقبي دارد؟ يا از جايگاه حقوقي شما اين را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

يك ضرب‌المثل قديمي داريم كه مي‌گفتند "مهريه را كي داده، كي گرفته؟" اما مهريه امروزه به يك اهرم تبديل شده است. من نمي‌توانم، يعني در جايگاهي نيستم كه بگويم آيا وجودش لازم است يا نه. نديدم مهريه باعث تداوم و به‌اصطلاح آن هم‌زيستي متناسب بين زن و شوهر باشد. مهريه الان به يك چشم‌ و هم‌چشمي‌ اجتماعي تبديل شده است و البته خب (نپرداختنش) مجازات هم دارد.

اشاره كرديد به كساني كه در زندان هستند به دلايل مشكلات مالي، يعني بدهي‌هايي كه نتوانستند بپردازند.

بله

آماري وجود دارد كه چند درصد از اين زندانيان به خاطر نداشتن پول پرداخت مهريه هست كه در زندان هستند؟ واقعاً آيا اين بررسي شده؟ چند درصد زن‌ها راضي به اين بودند كه مردشان اگر نمي‌تواند مهريه‌شان را بپردازد، توي زندان باشد؟ چه‌طور بقيه‌ي زنداني‌هايي كه همين مشكل چك و بدهي را دارند، همه را معاف نمي‌كنند؟ آيا قانون يا مقررات برابري وجود دارد يا فقط دست گذاشته شده روي موضوع مهريه؟

من البته آن آمار را ندارم، اما عدد بين 13 تا 16 هزار نفر بدهكاران مالي آمارش صحيح است. اما نمي‌تواند مهريه جدا بشود و مسائل چك و امثال اين‌ها باقي بماند. چون اين‌ها به استناد ماده‌ي ۲ نحوه‌ي اجراي محكوميت‌هاي مالي بازداشت مي‌شوند و من هرچند با زنداني مخالفم، خصوصاً در مورد كساني كه قادر به پرداخت وجهي نيستند «قال رسوالله المفلس في امان‌الله». تفاوتي بين چك و مهريه نيست. زن‌هاي ايراني هنوز زن‌هاي سنتي‌اند. اعتقاد به كيان خانواده دارند و همان‌هايي‌اند كه صبح تا شب كار مي‌كنند، پولشان را مي‌آورند داخل منزل بدون اين‌كه اين پول جايي برايشان ثبت و ضبط بشود. زنان يا به خاطر همان روحيه‌ي لطيفي كه دارند مي‌خواهند بچه‌هاشان را حفظ كنند، از همه حق و حقوق‌شان مي‌گذارند، يا اين‌كه نمي‌خواهند اين بدنامي پشت‌سرشان باشد كه اگر قصد ازدواج مجدد داشته باشند، بگويند "اين زن شوهرش رو به‌خاطر عدم پرداخت مهريه در زندان نگهداشته". نه! با اين‌كه اين اهرم را دارند، مع‌الوصف زندانياني كه به‌وسيله‌ي زنان به اتهام يا به ادعاي عدم پرداخت مهريه در زندان هستند تعدادشان كم است، بلكه به تعداد خانواده‌هايي كه دارند ازهم مي‌پاشند تعدادشان به باور من قابل اعتنا نيست.

و با توجه به بحث‌هايي كه الآن بين فعالان حقوق زن در ايران رايج هست كه اگر بشود مقايسه‌اش كرد با منشور حقوق بشر، واقعاً برابري بين زن و مرد وجود ندارد، مهريه دست‌كم يك حس امنيتي را به ارمغان مي‌آورد براي زن. و همين را هم برداشتن، فكر نمي‌كنيد كه لطمه‌اي به امنيت نهاد خانواده بزند؟

من يك پيشنهاد خيلي بهتري دارم، چون از مهريه به طرق مختلفه مردان مي‌توانند فرار كنند. مي‌دانيد كه طلاق، برابر قوانين ايران، از اختيارات مرد است. در مواردي نادر زن مي‌تواند بدون توافق مردش طلاق بگيرد. ببينيد، اشكالي كه زنان ما در ايران دارند، عدم اطلاع از حقوقي‌ست كه مي‌توانند داشته باشند و به جاي همه‌ي اين قضايا برمي‌گردند به يك موضوعاتي كه مستقيم برمي‌خورد به اسلام و مذهبيون نسبت به آن واكنش نشان مي‌دهند و اگر مرداني هم بخواهند از شما حمايت كنند، قادر نخواهند بود. اما ما مي‌توانيم "شرط ضمن عقد" داشته باشيم. دختران جوان روزي كه مي‌نشينند پاي سفره‌ي عقد كار عقلي بكنند، كار احساسي و چشمي نكنند. طرفين مي‌توانند بگويند كه ما امروزه، مثلا زن بگويد "الف" ريال دارايي‌ام هست. مرد هم بگويد من " ب" ريال سرمايه‌ام هست. اين الف و ب را هركدام بشمارند. يك منزل دارند، يك فلان دارند و يا هيچ‌كدام هيچي نداريم و هرچه از امروز به‌بعد به‌دست آورديم مال مشترك اين دو نفر است. در صورتي كه خواستيم ازهم جدا بشويم، اين مال تقسيم بر دو مي‌شود. اين ستونش هم در قباله‌هاي ازدواج ما الآن در قانون ايران داريم.

چيزي كه در بسياري از كشورهاي پيشرفته‌ي غربي هم وجود دارد، در اروپا و آمريكا، همه چيز نصف مي‌شود. اما در ايران يك سنت جهيزيه هم هست. خيلي موقع‌ها پيش مي‌آيد كه در فشار و زحمت، خانواده‌ي دختر به هرحال براي شروع زندگي آن جفت، حداقل اسباب اوليه را مي‌دهند. بگذريم از اين‌كه روزبه‌روز دارد گسترده‌تر و پيچيده‌تر مي‌شود اين قضيه. ولي به هرروي دخترها از ابتدا با چيزي وارد مي‌شوند، در زندگي هم هميشه شريك هستند. گاهي پيش مي‌آيد كه همين جهيزيه‌شان را هم نمي‌توانند به‌دست بياورند، برگردند يا جدا بشوند.

دقيقا!

يعني من خودم در آمريكا ديدم مرداني كه بشكن مي‌زدند و مي‌گفتند "ديگه راحت مي‌تونيم برويم ايران". چون مهريه زنش را در ايران نداده و آمده خارج از كشور و حالا هم برگرده مي‌گويد ندارم. يعني روزي كه عقد كرده، نوشته، امضايي كرده، عهدي داده، نه تنها پرداخت نكرده، بلكه حالا هم راحت مي‌گويد هيچ كاريم نمي‌تونن بكنن.

ببينيد ما يك عرف يا مصطلحات اجتماعي داريم. اين را به گردن قانون‌گذار نيندازيم. من از قوانين تبعيض‌آميز راضي نيستم و خودم يكي از مخالفين‌اش هستم و سابقه‌ام هم نشان مي‌دهد. اما اين¬كه مي‌گوييم جهازيه و مهريه، اين را در قانون براي من پيدا كنيد...

در مورد مبلغش مي‌گوييد يا اصلش؟ چون توي خطبه‌ي عقد مي‌گويند «به مهرالمعلوم» مشخص است.

در مورد مبلغش مي‌گوييم. يك خاطره بگويم، شايد جاي تأمل باشد. يك دخترخانمي آمد گفت: "مي‌خواستم با شما مشورت كنم. مهريه‌ي من ۲۰هزار سكه طلاست. من اين را چه جوري از شوهرم وصول كنم؟" گفتم: "خب شوهر شما چه كاره هست؟" گفت: "شوهر من راننده‌ي تاكسي‌ست". گفتم: "اين عقد شما از نظر من باطل است. چون شما هر دو مهجوريد؛ يك آدم ديوانه. مهريه اصلاً عندالمطالبه است. يعني در همان لحظه‌ي عقد اگر همسر من از من مطالبه كرد، بايد قادر به پرداختش باشم. و اگر بهش بگوييم از يك تا ۲۰هزار بشمار، يحتمل نتواند...

اتفاقاً نمونه‌ي جالبي را آورديد آقاي دكتر احمدي. چون بسياري از مردها كه علاقه دارند، اصرار دارند با دختري ازدواج كنند، موقع عقد مبلغ كلاني را حاضر مي‌شوند و موافقت مي‌كنند. اما بعد مي‌گويند ندارند. خود اين آيا موجب نمي‌شود كه عقدهايي به‌اصطلاح نابخردانه انجام بشود در ايران؟

من نه از جهيزيه‌ حمايت مي‌كنم، نه از مهريه حمايت مي‌كنم. به‌خاطر اين‌كه دوتاشون بي‌حاصل خواهند بود. جهازيه‌ي طرف عين آن بايد مسترد بشود. در قانون نيامده مشابه آن داده بشود. طبيعتاً بعد از دو‌ـ سه سال به اندازه‌ي مبلغ اوليه ارزش ندارد. اما آن مرد اگر يك خانه‌اي داشته باشد، خانه قيمت‌اش دوبرابر شده. چرا آن شرط ضمن عقد را نپذيريم؛ آن‌چه جامعه‌ي حقوقي ما كوشش كرد. يك جمله‌ي ساده در قباله‌ي ازدواج هست كه طرفين حتا نياز به نوشتن آن كلمه ندارند. كافي‌ست آن عاقد آن جمله را بخواند و دو طرف زيرآن را امضا كنند. آن‌چه بعد از ازدواج به‌دست آوردند حاصل زحمت و كوشش و يا مديريت دو طرف است...

برگرديم به موضوع به اصطلاح سكس و قوانين موجود در ايران. اگر زني يا مردي يا زن و شوهر نارضايتي در، به اصطلاح روابط زناشويي داشته باشند از هم‌ديگر، آن را چه جوري ... آيا قانون مي‌تواند كمكي بكند، وساطتي بكند؟

مي‌دانيد درايران هنوز آن حجب و حيا هست و اين‌ها اسرار مگوي يك خانواده است. كمتر زني‌ست در ايران كه بيايد اعلام بكند كه من يا ناراضي از بستر بلند مي‌شوم، يا اين‌كه شوهرم به من توجه ندارد. اما يك بحث ظريفي را داريم كه خيلي هم مهجور است. من معلمي كه سي‌سال سابقه‌ي وكالت و بيست‌سال سابقه‌ي معلمي دارم، با يك حجب و حيايي بايد بگوييم: ايلاء...

ببخشيد كلمه‌اش را دوباره بفرماييد.

"ايلاء". يك مبحث شرعي‌ست و من فكر نكنم تا اين لحظه از زمان حضورش در متن قانون، يك زن در جامعه‌ي ايراني از اين ماده استفاده كرده باشد. يعني هرگاه مرد ظرف چهارماه با زنش هم‌بستر نشده باشد، زن مي‌تواند به دادگاه رجوع كند و مرد را ملزم به هم‌بستري كند. ما خشونت عليه زنان را داريم، يعني اگر تمايلي زن نداشته باشد، و مرد صاحب‌الاراده هست و در آن لحظه بخواهد، زن مجبور به تمكين است و اگر به دادگاه هم مراجعه كند و حتا بيماري‌هاي خاصي هم داشته باشد،‌ دادگاه با تأسف اين را از زن نمي‌پذيرد و مي‌گويد كه "تمكين" بايد بكني. يكي از شقوق تمكين، يكي از موارد تمكين هم اين نوع اطاعت مرد است از زن.


قسمت بعدي بخش "سكس و خانواده" گفت‌وگو با يك حقوقدان در آمريكا خواهد بود. برنامه هاي قبلي "جنسيت و جامعه" و نقدهاي وارد بر آن را مي توانيد از اينجا دنبال كنيد.

Facebook Twitter Contact us RSS
www.IranianUK.com
دویچه وله
تحصیل در انگلستان - آمریکا

جدیدترین مطالب سایت
دیدنی ها و شنیدنی های روز
داغ ترین و پربیننده ترین مطالب
اخبار ایران و جهان
اخبار ورزشی
اخبار سینما و موسیقی
اخبار ایرانیان خارج از کشور
حوادث
عکسهای دیدنی
ویدیو کلیپ
دانلود فیلم
دانلود موزیک
فیلم ایرانی
دختران پسران و مسائل جنسی
پزشکی و سلامتی
علمی و دانستنیها
مقالات
داستان
روانشناسی
خانواده و زندگی زناشویی
تاریخی فرهنگی و هنری
زنان
مد آرایش و زییایی
تغذیه رژیم و گیاهان داروئی
آشپزی
مذهب و عرفان
طنز و جوک
کتاب و شعر فارسی
ایران سرای من
انواع فال طالع بینی و تعبیر خواب
روزنامه ها و مجلات
کامپیوتر و دانلود نرم افزار
رنگارنگ
راهنمای زندگی در خارج از کشور
تحصیل در خارج از کشور
مهاجرت
کودکان
امکانات
خانه
تبادل نظر پرنیان
سفارش آگهی
تماس با ما
فیلترشکن
عضویت در سایت
RSS
آگهی های متنی
عکس - ویدیو - سرگرمی
تحصيل در آمريكا
ادامه تحصیل در انگلستان
کالج های زبان در انگلستان
طراحی حرفه ای وب سایت
کنترل پنل کاربران
عضویت در سایت
تغییر کلمه عبور
تغییر دیگر مشخصات
جستجو در ایرانیان انگلستان
عضویت در خبرنامه
ایمیل :
جهت سفارش آگهی کلیک کنید
صرافی سمیانی
صرافی کاسپین
رایان یوکی
صرافی اطلس
صرافی موج
صرافی پرآرا
صرافی سیمرغ
دویچه وله فارسی
ادامه تحصیل در انگلستان
طراح وب سایت
راهنمای مشاغل ایرانیان
کتاب فروشی نما
صرافی گاندی
فیسبوک رایان یوکی
رایان یوکی
اين سايت هيچ گونه مسئوليتي را در قبال آگهي ها نمي پذيرد
جدیدترین مطالب سایت
فال روز شنبه 25 اکتبر - 3 آبان
واکنش‌های تند اصول‌گرایان به اسیدپاشی در اصفهان.
۱۵ میلیون دلار پول ایران در تایوان «مشمول مرور زمان» شد
خبرگزاری فارس : بازداشت یکی از عوامل تحریکات اخیر در اصفهان با لباس و آرایش زنانه
انتقاد شدید اردوغان از سیاست خامنه‌ای در سوریه.
ادامه تحصیل در انگلستان
انگلیس از اتباع خود خواست به ایران سفر نکنند
حقوق‌دان ایرانی: در ایران ۱۶ نهاد امنیتی موازی وجود دارد.
مادر ریحانه برای آخرین دیدار با دخترش به زندان فراخوانده شد؛ ریحانه جباری شنبه اعدام می شود
اسیدپاشی، استفادۀ ابزاری از حکم دینی برای پیشبرد امر سیاسی.
تلاش داعش برای عبور از فرات و رسیدن به فرودگاه بغداد
خودداری بریتانیا از پرداخت ۱.۷ میلیارد پوند به اتحادیه اروپا
آمریکا در کردستان عراق پایگاه می زند / پایگاه هوایی حریر در فاصله 60 کیلومتری ایران
حماقت یا خیانت احسان طهماسبی در مسابقه دو میدانی کمکی امدادی بازی های آسیایی اینچیون ( ویدیو)
خانواده ریحانه جباری از «آخرین ملاقات» با او خبر دادند
فقرا و ثروتمندان ایران در کدام استان‌ها زندگی می‌کنند؟
کری: آمریکا گزارش‌های استفاده داعش از گاز کلر در عراق را بررسی می‌کند
وزارت علوم ایران ۸۴۰ بورسیه را لغو کرد
وندی شرمن: برخی می خواهند مذاکرات با ایران شکست بخورد
دستور روحانی برای تسریع در شناسایی اسیدپاشان، سه وزارتخانه مسئول پیگیری
'تبادل آتش میان ایران و پاکستان در مناطق مرزی بلوچستان'
پاشیدن آب به صورت دختران توسط موتورسوارها
نیمی از بدهی ۱۳ هزار میلیارد تومانی به بانک ملی مربوط به ۵۴ نفر است.
ماهینی: خوشحالی بازیکنان از رفتن دایی را ندیدم/ کارت‌مان اشکال دارد، از جبهه که فرار نکردیم!
پایان تلخ اعتماد مرد ساده به دوست قدیمی
انگیزه پیوستن دختران اروپایی به گروه تروریستی "دولت اسلامی".
آی بُدو آی بُدو و فرار از حقایق /کاش دروغ استخوان داشت
قهرمان پارالمپیک جهان به پنج سال زندان محکوم شد
گزارش رویترز از رواج "جشن طلاق" در ایران
تلاش محققان برای بررسی شیوه‌های جدید حشره‌درمانی
ادامه ...
دیدنی ها و شنیدنی های روز
بازی مرد پولدار عرب با بچه ببرهایی که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کند
یک انیمیشن کوتاه و جالب که برنده جوایز متعددی شده است
ویدیویی از باز شدن گلهای زیبا به همراه آهنگی آرامبخش
اگر از ارتفاع می ترسید این عکسها را تماشا نکنید 22
عکس های دیدنی و بدون شرح از سراسر دنیا - 67
دوربین مخفی : " لطفا آشغال های ما رو هم بذار جلوی در"
از چلوکباب با "Love" تا مدرسه بادیگارد در تهران.
روزگار سخت کارگران در سرخ‌ترین نقطه ایران.
جشن نور در هند.
پولتیک - برنامه شماره ۶۳( برنامه ای با اجرای کامبیز حسینی ) - مهمان هفته « فرح پهلوی »
در یک مراسم عروسی , جوانی در حال رقص و شادی تصادفا جوان دیگری را به رگبار بست
دختر کوچولویی با وحشتناک ترین آلودگی به شپش که تا به حال دیده شده
مجموعه ای دیدنی از بدشانسی ها! - این بار خانمها!
انگار در این شهر هیچکس نمیداند وجود آژیر آمبولانس برای چیست؟
عکس های دیدنی و بدون شرح از سراسر دنیا - 66
ادامه ...
داغ ترین و پربیننده ترین مطالب
فراخوان اعتصاب عمومی در روز شنبه علیه اسیدپاشی و در حمایت از قربانیان اسیدپاشی (169+)
آمنه: مردم! پشیمانم که اسیدپاش را بخشیدم (166+)
سهیلا جورکش، قربانی اسیدپاشی به وزیر بهداشت: زیبایی و بینایی‌ام را به من برگردان (160+)
پاشیدن آب به صورت دختران توسط موتورسوارها (148+)
چکیده‌ی شعارهای سر داده‌شده در تجمع اعتراض به اسیدپاشی در اصفهان در یک ویدئو (128+)
معلم فداکار و سه دانش آموزش در سیل لرستان غرق شدند (122+)
پاور: آمریکا حملات غیرانسانی به زنان در ایران را محکوم می کند (99+)
مازیار بهاری : «داستان‌های جنسی تعریف کردم که از بازجو کتک نخورم» (89+)
اسیدپاشی، استفادۀ ابزاری از حکم دینی برای پیشبرد امر سیاسی. (83+)
محمود زاده :عوامل اسیدپاشی در اصفهان 'شناسایی شدند' (75+)
'تبادل آتش میان ایران و پاکستان در مناطق مرزی بلوچستان' (74+)
دستور روحانی برای تسریع در شناسایی اسیدپاشان، سه وزارتخانه مسئول پیگیری (70+)
گزارش رویترز از رواج "جشن طلاق" در ایران (66+)
خانواده ریحانه جباری از «آخرین ملاقات» با او خبر دادند (64+)
پرونده «خیانت» احسان طهماسبی در بازی‌های آسیایی اینچئون (61+)
ادامه ...
● خانه ● تبادل نظر پرنیان ● سفارش آگهی ● تماس با ما ● فیلترشکن ● عضویت در سایت
Copyright 2004 - 2014 © IranianUK.com , All rights reserved.