صیغه و پیامدهای آن: چند دیدگاه

صیغه و پیامدهای آن: چند دیدگاه

پیشنهاد اخیر مصطفی پورمحمدی وزیر کشور ایران برای "ترویج ازدواج موقت جوانان"، واکنش های گسترده ای را به دنبال داشته است. آقای پور محمدی گفت که این امر تنها برای کامجویی و سوءاستفاده نیست و یکی از راهکارهای پاسخگویی به نیاز جوانان تلقی می شود. شهریار مشیری نماینده بندرعباس، به خبرگزاری کار ایران گفته است ازدواج موقت در کشوری مثل ایران که چند میلیون خانم در شرایط ازدواج هستند، راهی قابل توجه است. فاطمه آجرلو، نماینده مجلس ضمن موافقت با ازدواج موقت به خبرگزاری فارس گفته است: "اگر ازدواج موقت بدون تدبیر گسترش یابد، پس از مدتی جامعه دچار مشکلات فراوان می شود."

در زیر چند نظر از ساکنان تهران را درباره ازدواج موقت بخوانید و نظرات خود را به ما بگویید:

جواد،34 ساله، متاهل

زن و مرد ،  عکس از راحله عسگری زاده
 مهریه زنانی که به عقد موقت در می آورم از کلام الله مجید تا چهار سکه بهار آزادی متفاوت است و سن آنها نیز از هفده سال تا 35 سال بوده است.
 
جواد، شغل آزاد

جواد دوازده سال است ازدواج کرده است و ده سال است به صیغه کردن زنان می پردازد، وی دو فرزند نیز دارد و دارای شغل آزاد در تهران است.

جواد می گوید همسرش از این موضوع کاملا اطلاع دارد و همواره با رضایت وی اقدام به صیغه کردن زنان دیگر کرده است، نخستین بارصیغه عقد موقت را یک روحانی برای وی خواند، ولی پس از آن خودش این کار را انجام داده است.

جواد گاهی هر هفته و گاهی هر چند هفته یک بار یک زن را به عقد موقت خود در می آورد که مدت این عقد از یک روز تا یک ماه متغیر بوده است اما معمولا فقط یک روز یا چند ساعت به طول می انجامد.

مهریه زنانی که به عقد موقت جواد در می آیند از کلام الله مجید تا چهار سکه بهار آزادی متفاوت بوده است و سن آنها نیز از هفده سال تا 35 سال بوده است.

جواد می گوید که به دلیل ثواب این کار و کمک مالی و معنوی به این زنان که اغلب از "خانواده های مستحق" بوده اند، این کار را می کند، زیرا برخی از آنان تنها و بی سرپرست بوده و نیازمند کمک مالی و معنوی بوده اند، به گفته وی او در مواردی این زنان را به دیگر دوستان و همکاران خود معرفی کرده یا برای آنها شغلی دست و پا کرده است.

جواد در پاسخ به اینکه این زنان را چگونه پیدا می کند، می گوید بندرت پیش می آید که بصورت تصادفی باشد: معمولا این زنان به افراد مورد وثوق وی مراجعه کرده و از طریق آنان به وی معرفی می شوند و وی نیز آنان را به دیگران معرفی می کند.

جواد می گوید در بین این زنان افراد متدین و تحصیل کرده هم کم نیستند و برخی از آنان زندگی خود را از این راه می گذرانند و معتقدند که ضمن ثواب، از آلوده شدن جامعه به بی بند و باری جنسی و فساد نیز جلوگیری می شود.

مژگان، 29 ساله

یک دختر و پسر جوان ( عکس از راحله عسگری زاده)
 با اینکه رابطه با دوست پسرم در ایران خالی از خطر نیست ولی نمی خواهم با صیغه شدن زیر بار تحقیر از سویی و مسئولیت از سوی دیگر بروم
 
مژگان، کارمند

در همین حال مژگان 29 ساله که در زمینه تبلیغات فعالیت می کند می گوید که از دوران نوجوانی تاکنون دوست پسر داشته و با وجود اطلاع خانواده اش با هیچ مشکل جدی در این زمینه مواجه نشده است.

او می گوید در نتیجه دلیلی نمی بیند که به ازدواج موقت روی بیاورد. به گفته مژگان، او با دوست پسر اخیرش بیش از پنج سال است که رابطه دارد و با وجود اینکه برخی از اقوام به وی توصیه کرده اند که به طور رسمی با وی عقد موقت کند وی از این کار سر باز زده است زیرا علاوه بر اینکه این امر را تحقیرآمیز می داند، مسبب به وجود آمدن تعهد و مسئولیت هایی دوجانبه ای هم می شود که وی فعلا از آنها گریزان است.

مژگان می گوید با اینکه با دوست پسر خود در تمام مراسم ها و مهمانی های خانوادگی شرکت می کنند ولی هنوز به نتیجه قطعی مبنی بر تمایل به ازدواج با وی نرسیده است و با اینکه این مرد از روابط قبلی وی خبر داشته هنوز رابطه خود را با وی ادامه داده است.

مژگان می گوید با این حال رفت و آمد با وی در خیابان خالی از خطر نیست و آنها همواره در این واهمه به سر می برند که روزی نیروی انتظامی از آنها سند ازدواج بخواهد. با وجود این می گوید از اینکه این ترس از بازخواست و یا مجازات احتمالی سبب شود که او دغدغه هایش برای انتخاب همسر را نادیده بگیرد، بیزار است.

رویا 31 ساله، دارای یک فرزند

رویا زنی است که ازدواج موقت را تجربه کرده ولی از تجربه خود خاطره بدی دارد. وی می گوید به دلیل محدودیت هایی که در ایران در زمینه ارتباطات مردان و زنان وجود دارد و همچنین قید و بندهایی که برای زنان مجرد یا بیوه برای سفر و کارهای مختلف وجود داشته است، ترجیح داده است که به عقد موقت یک ساله یک مرد درآید.

وی می گوید که از این ازدواج موقت هیچ چشمداشت مالی نداشته است اما همسر موقت وی به او وفادار نمانده و چند ماه قبل از پایان مدت صیغه، زن دیگری را به عقد دائم خود در آورده است.

رویا می گوید که به این ترتیب ازدواج موقت نتوانسته است سبب شود که وی به عنوان زنی تنها، آسایش یا امنیتی را در پناه شریک زندگی خود بیابد.

وی در حالی که با یادآوری این خاطرات غمگین شده است می گوید ازدواج موقت را برای دیگران توصیه نمی کند زیرا قید موقتی بودن آن سبب می شود تا وضعیت روانی زنان به مخاطره بیافتد.

احسان - ایران - سبزوار
از نظر من ازدواج موقت میتونه پاسخ خوبی برای نیاز جنسی افراد باشه واین بیشتر برا کسانی خوبه که فرصت ازدواج دایم ندارند.ازدواج موقت باید به صورت امری طبیعی در جامعه رواج پیدا کنه .شاید خیلی ها در ایران ازدواج موقتو امری ناخوشایند بدونند مخصوصا پدر مادرها ولی اونا بدونن که در شرایط فعلی تنها راه نجات بچه هاشون از فساد همینه و فکر نکنن بچه هاشو ن به راحتی میتونن تو جامعه بدون ارضای سالم جنسی از انحراف دور بمونن.اونا از خواب بیدار شن.متشکرم از اینکه به من فرصت ابراز عقیده دادین.
دوشنبه 21 آبان 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.